Otevřít menu
Doprava dnes
-

Henry Ford. Automobilový průmyslník a filantrop, který věřil v soběstačnost, I. díl

Bude to už 160 let, co se začal psát příběh amerického podnikatele a průkopníka automobilového průmyslu. Právě jeho zásluhou se automobily staly dostupným artiklem pro širokou veřejnost. Konkurentům pak umožnil využívat jeho výrobní postupy, aby nebyli závislí na dovozu. Henry Ford změnil způsob života mnoha lidí.

8:00 / 15. listopadu 2022
Henry Ford. Automobilový průmyslník a filantrop, který věřil v soběstačnost, I. díli

Foto: cs.wikipedia.org

Okouzlen silniční parní lokomotivou, a navzdory otci, opustil náctiletý Ford rodinnou farmu. Vyučil se zámečníkem a následně nastoupil do Westinghouse, továrny na výrobu takzvaných lokomobilů, kde tyto stroje opravoval. Po několika letech usoudil, že pára jako pohon nemá budoucnost a místo opustil.

V roce 1891 zakotvil u Thomase Alvy Edisona, v jehož detroitské elektrárně se díky své píli a zapálení pro věc vypracoval až na post hlavního inženýra. V soukromí už ale pracoval na svém vlastním projektu, a to na vývoji automobilu se spalovacím motorem. Pětileté období práce po nocích přineslo své ovoce.

V roce 1896 představil Ford svůj první automobil s názvem Quadricycle, kvůli kolům, která použil z bicyklu. Jeho dílo vzbudilo zájem veřejnosti i investorů, ovšem Fordův zaměstnavatel z jeho mimopracovních aktivit příliš nadšený nebyl. S podmínkou ukončení soukromých aktivit, nabídlo Fordovi vedení elektrárny povýšení. Ford však věděl, že jeho budoucnost je někde jinde.  

S pomocí investorů založil v 1899 svou první automobilovou firmu Detroit Automobile Company, která ale po roce zkrachovala. Za dobu svého fungování vyrobila jeho firma jen několik příliš drahých modelů, které nikdo nekupoval. Firmě tak došly peníze a Ford dostal výpověď. Bez peněz se na nějakou dobu vrátil zpět na farmu ke svému otci.

Netrvalo dlouho a Ford dostal novou šanci v podobě The Henry Ford Company. Avšak zdánlivě šťastné období netrvalo ani rok a půl. Představy Forda a majitelů továrny se velmi rozcházely. Po odchodu Forda se firma zaměřila na výrobu luxusních aut pod názvem Cadillac. Čtyřicetiletý Ford se znovu ocitl bez peněz, a navíc zklamaný z neúspěchu dalšího projektu. Zpět na nohy jej postavil až magnát Malcolmson.

Detroitský obchodník s černým uhlím nabídl Fordovi financování nové společnosti na stavbu vozů. A tehdy přišel Ford s do té doby neobvyklým nápadem - vyrábět auta takzvaně na sklad. Na objednávku stavěli auta všichni výrobci okolo, ale produkovat vozy tak, aby s vybraným „zbožím“ mohl zákazník ihned odjet, to na začátku dvacátého století nedělal nikdo. V roce 1903 vznikla Ford Motor Company s prezidentem Malcolmsonem a viceprezidentem Henry Fordem.

Od počátku spolupráce však mezi Fordem a Malcolmsonem panovaly neshody o dodávky součástek. Konstruktér chtěl součástky vyrábět, obchodník nakupovat. Konflikt vygradoval Fordovým oznámením úmyslu vyrobit deset tisíc vozů s prodejní cenou 400 dolarů (tedy asi třikrát nižší cenou, než byla obvyklá). Své společníky o svém záměru ale dopředu neinformoval. Kvůli jejich nesouhlasu se v roce 1908 rozhodl odkoupit Malsolmsonovy akcie a stal se většinovým vlastníkem společnosti.

Svoji myšlenku Ford zhmotnil prostřednictvím vozu Model T v černé barvě. Snížení výrobních nákladů při hromadné produkci jednoho typu výrobku umožnilo prodávat automobily za nízké ceny široké veřejnosti.

Vozidla vyráběl v továrně Highland Park severně od Detroitu. Celé Státy potom zasíťoval autorizovanými dealery, kam auta dodával na sklad. Od samého počátku svého podnikání se Ford věnoval zahraničnímu obchodu, a tak dva roky od rozchodu s Malsolmsonem už provozoval deset poboček, přičemž kromě kanadského Toronta zamířil také do Evropy. V roce 1911 zahájil výrobu v Manchesteru a o dva roky později také v Bordeaux. Konce 20. let 20. století měla společnost Ford Motor Company továrny napříč celou Evropou.

Ve svých továrnách zavedl Ford montážní linky, které šetřily kroky dělníkům, zefektivnily výrobu a zamezily plýtvání materiálem. Za osmnáct let továrny vyprodukovaly 15 milionů kusů vozů Tin Lizzie, jak se také Modelu T říkalo. V roce 1927 jej nahradil nový Model A.

Více zajímavostí ze života Henryho Forda přineseme v následujícím článku.

Autor: Dagmar Lánská

Henry Ford. Automobilový průmyslník a filantrop, který věřil v soběstačnost, I. díl Foto: Fordova montážní linka v roce 1913 (zdroj: cs.wikipedia.org. Henry Ford. Automobilový průmyslník a filantrop, který věřil v soběstačnost, I. díl Foto: Ford model T (zdroj: cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru