Otevřít menu
Doprava dnes
-

Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování

Česká logistika se v posledních letech rychle vyvíjí. Doručování zásilek nejrůznějšími dopravci se stalo nedílnou součástí moderního světa, a to zejména v souvislosti s rostoucím objemem online nákupů. Objevují se nové trendy, jenž ovlivňují chování zákazníků, ale i logistických společností.

8:00 / 18. dubna 2023
Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování i

Foto: pixabay.com

Jedním z nejvýraznějších trendů posledních let je zvyšování ekologického vědomí. To se projevuje například v tom, že mnoho logistických společností začalo používat elektromobily a jiné ekologické způsoby dopravy, aby snížily svůj vliv na životní prostředí. Zákazníci jsou častěji naklonění tomu nakupovat u firem, které se snaží minimalizovat svůj ekologický dopad, a tento směr lze očekávat i v budoucnu.

Narůstající tendenci mezi dopravci v posledních letech zaznamenává také využívání takzvané „poslední míle“, tedy doručování zásilek přímo k zákazníkům, kteří jsou čím dál více náročnější a očekávají rychlé a spolehlivé doručování. Logistické společnosti se následně snaží najít vhodné způsoby, jak tuto skutečnost co nejefektivněji zvládnout. Děje se tak například prostřednictvím chytrých boxů nebo crowdsourcingu, kdy se doručování zásilek svěřuje do rukou běžných lidí, kteří objednávky ze skladů, obchodů nebo z distribučních center dopravují k zákazníkům vlastními vozidly.

Z logistických inovací, jež postupně získávají na svém významu, nelze opomenout ani digitalizaci a automatizaci. Rostoucí potenciál moderních technologií a softwarových řešení totiž společnosti začínají využívat ke zlepšení svých procesů a konkurenceschopnosti. Jedná se například o sledování zásilek v reálném čase, optimalizaci tras doručování nebo využívání umělé inteligence, která se pomalu začleňuje do standardů logistiky a doručování zásilek.  

Ve spojitosti s tímto vývojem se rovněž otevřela nová možnost, a to výběr oblíbeného dopravce. Ten bývá motivován různými faktory, jako je rychlost, spolehlivost, cena, sledování zásilky, možnost změny doručovací adresy či doručení do určitého dne, ale i osobní postoj k ekologii nebo vztah s konkrétní značkou. Stejně tak si zákazníci mohou porovnat nabídky různých obchodů a vybrat si ten s nejlepším dopravcem.

Pokud zákazník najde dopravce, který mu vyhovuje, bude pravděpodobně ochoten zaplatit vyšší cenu za produkt, doporučit daný obchod nebo dopravce svým přátelům či rodině, a patrně si jej bude vybírat i pro další nákupy.

V České republice se na poli logistiky vyskytuje mnoho velikých hráčů. Mezi nejvýznamnější patří například Zásilkovna, Česká pošta, PPL, DPD a GLS. Tyto společnosti se v současné době snaží adaptovat na nové trendy a zlepšovat své služby tak, aby dokázaly co nejlépe vyhovět potřebám svých zákazníků.

Něco málo statistických údajů:

Obliba výdejních míst se meziročně se zvýšila o 8,9 %. Znamená to tedy, že každou třetí zásilku si zákazník vyzvedává na výdejním místě, čímž si poslední míli obstarává sám.

Oproti výdejním místům klesla obliba dobírky, a to meziročně o 3,57 %, čímž je vyžadovaná u méně než poloviny zásilek. To je způsobeno především zvyšujícím se trendem online plateb přes platební brány,

Nejoblíbenější přepravní službou se v roce 2022 stalo doručení na výdejní místo dopravcem Zásilkovna.

Autor: Dagmar Lánská (zdroj: www.ceskalogistika.cz)

Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz. Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz. Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz. Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz. Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz. Jak se mění česká logistika a jak možnost výběru oblíbeného dopravce ovlivňuje nákupní chování Foto: www.ceskalogistika.cz.
zpět na články

inzerce

nahoru