Otevřít menu
Doprava dnes
-

Každý se za ním otočí a na silnici budí pozornost. Možná vám v garáži stojí poklad

Oldtimer či obyčejně česky „veterán“ je označení pro sběratelsky přitažlivý automobil starší třiceti let s dostatečně zajímavou historií. Čili takový unikát, jenž si zaslouží péči ale i nemalou finanční investici, aby zůstal zachován pro další generace. Než se však stane vaše auto veteránem, musí(te) splnit přesně dané podmínky.

8:00 / 28. března 2023
Každý se za ním otočí a na silnici budí pozornost. Možná vám v garáži stojí poklad i

Foto: Ford T (zdroj: cs.wikipedia.org)

Ministerstvo dopravy ČR stanovilo, že veteránem se může stát automobil, od jehož výroby uplynulo alespoň třicet let, přičemž u některých se toto období zvyšuje například z důvodu války nebo embarga.

Před dosažením stanoveného věku, konkrétně mezi dvacátým až dvacátým devátým rokem, se vozidla se sběratelským potenciálem označují jako youngtimery. Ve většině případů jde o limitované edice, sportovní verze či prémiové značky. Výjimku ale netvoří ani obyčejné modely v zachovalém stavu s malým nájezdem kilometrů.

Ovšem samotný věk k udělení veteránského statusu samozřejmě nestačí. Další požadavky vymezuje Mezinárodní federace historických vozidel FIVA (The Fédération Internationale des Véhicules Anciens), která vydává Mezinárodní technický kodex, jímž se celý proces řídí. Na území České republiky potom představuje jedinou autoritu pro testování vozidel na historickou původnost Federace klubů historických vozidel České republiky (FKHV ČR).

A jaká je tedy definice veterána podle FIVA? Vůz musí tedy být starší nejméně třiceti let, uchováván a udržován v historicky správném stavu a nesmí být užíván jako dopravní prostředek denní přepravy, a tvořit tak součást technického a kulturního dědictví.

FIVA dále podle roku výroby rozděluje veterány do následujících sedmi tříd: 

Třída A (Ancestor) do 31. prosince 1904

Třída B (Veteran) mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918

Třída C (Vintage) mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930

Třída D (Post Vintage) mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945

Třída E (Post War) mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960

Třída F mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970

Třída G mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA (stáří 30 let)

Kromě vzhledu a zjevného stáří odlišují veterány od běžných automobilů také jejich registrační značky. Ta veteránská totiž obsahuje alfanumerický znak „V“. Pro získání takovéto registrační značky musí každý vůz úspěšně projít řádnou registrací a testací.

Prvním krokem je klubová testace, při níž se zjišťuje hlavně historická způsobilost vozu. Na ni navazuje testace krajská, kde je prioritou zejména technická stránka vozidla.

K testu historické původnosti potřebuje majitel vyjma testovaného vozu rovněž vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci, testační protokol, všechny údaje o vozidle, lokalizaci identifikačních znaků, protokol o technické prohlídce a 12 lesklých a barevných fotografií o rozměru 6×9 centimetrů vytisknutých na fotografickém papíru.

Pro získání veteránských značek musí mít vůz originální typ motoru včetně převodovky, původní typ a rozměry ráfků, karoserii bez koroze, dobrý technický stav bez chybné funkčnosti, dobrý povrch hliníkových i chromovaných částí, jednotný celistvý lak, čistou karoserii, motor i podvozek a naopak nesmí mít neoriginální doplňky.

Mezi veterány se dnes řadí třeba Škoda Favorit, s jehož výrobou automobilka začala v roce 1987, nebo šestiválcový sedan BMW M5 E34 o objemu 3,5 litru z roku 1988.

Že se jedná o koníček finančně poněkud náročný, není jistě pochyb. Ovšem, ta nádhera, když vyjedou z garáže …, ta je k nezaplacení.

Pozor! Od 1. září 2023 je pro majitele historických vozů připravena spousta změn, mimo jiné i povinnost projít s historickým vozidlem technickou kontrolou.

 

Autor: Dagmar Lánská

Každý se za ním otočí a na silnici budí pozornost. Možná vám v garáži stojí poklad Foto: Škoda Favorit (zdroj: autonoto.cz). Každý se za ním otočí a na silnici budí pozornost. Možná vám v garáži stojí poklad Foto: BMW M5 E34 (zdroj: www.classic.com).
zpět na články

inzerce

nahoru