Kde se vzal, tu se vzal. Aneb zvláštní vozítka na silnicích
Za poslední dobu jsme si už tak nějak zvykli na to, že se nejen na obecních komunikacích, ale i na frekventovaných vozovkách pohybují zvláštní dopravní prostředky. Řidiči musí být velmi obezřetní, aby je v provozu nepřehlédli. Ovšem, smějí vůbec hoverboardy, gyroboardy či různé druhy skateboardů na silnici? A jak je to s legislativou?
Než se pustíme do legislativní úpravy, pojďme si jednotlivé názvy vysvětlit.
Hoverboard
Jako dopravní prostředek budoucnosti se dvoukolový hoverboard objevil poprvé v druhém dílu filmu Návrat do budoucnosti. V roce 2015, tedy o dvacet šest let později, se tento elektronický hands-free samovyvažovací skútr stal hitem mladých lidí a milovníků nových technologií. Myšlenka hoverboardu se odvíjí od více známého vozítka segway, kterému Shane Chen odmontoval ruční držadlo a nahradil jej balančním ovládáním náklonu. Samovyvažovací deska s platformou jede průměrnou rychlostí 20 km/h a po úplném nabití zvládne až 20 km.
Gyroboard
O něco náročnější než hoverboard je jednokolový gyroboard. Oproti dvoukolce ale nabízí lepší variabilitu, integrované odpružení, dosažení vyšší rychlosti včetně možnosti otočit se na místě.
Skateboardy a jejich varianty
Co se týká skateboardů, ty už tak neobvyklé nejsou. Avšak i v této oblasti neustále dochází k nejrůznějším inovacím, a tak vznikly longboardy a pennyboardy.
Longboard představuje, logicky, delší verzi skateboardu. Jeho délka se pohybuje v rozmezí od 60 do 150 centimetrů a šířka potom kolem 19 – 25 centimetrů, případně více. Proti skateboardu má longboard větší, širší, měkčí kola a osy otočené směrem ven, což přináší lepší stabilitu a přilnavost. Podvozek umožňuje zatáčet pohybem v pase, tedy nakláněním.
Pennyboard se obvykle vyrábí z plastu nebo dřeva. Dobrou ovladatelnost zajišťuje celková kompaktnost. Díky tomu je pennyboard vhodný pro začínající jezdce či děti.
A co k těmto vozítkům říká legislativa?
Hoverboardy, gyroboardy, skateboardy, longboardy i pennyboardy jsou legislativně upraveny a přesně stanoveny.
Uživatel, jezdec na skateboardu, longboardu či penyboard, je z hlediska Zákona o silničním provozu považován za chodce. Tedy upravují se pro něj ustanovení jako pro pěšího chodce. Ovšem za jistých okolností má i výjimky, které běžný pěší nemá.
Kdežto uživatel hoverboardu a gyrobardu je osoba přepravující se na osobním přepravníku z hlediska silničního zákona. Mezi osobní přepravníky patří i segwaye. Rozumíme jimi prostředky se samovyvažovacím zařízením nebo obdobným technickým zařízením.
Pozor bychom si však měli dát na narůstající trend elektrických „pohánítek a vozítek“, obdobně jako u problematiky koloběžka vs. elektrokoloběžka. Mohli bychom se dostat do problémů se zakotvením elektrického skateboardu, zda to bude chodec či nikoli.
Na povinnosti uživatelů uvedených vozítek vyplývajících ze zákona i z hlediska bezpečnosti se podíváme v následujícím článku.
Autor: Dagmar Lánská a Mgr. Markéta Novotná, krajský koordinátor BESIP pro Liberecký kraj a metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti