Lanovka Lärchwand Schrägaufzug je evropským unikátem
Pokud se vydáte kousek za městečko Kaprun u našich jižních sousedů, kromě dechberoucích výhledů na vás bude čekat také ta největší pozemní lanová dráha v Evropě. Jaká je její historie a k čemu dnes slouží?
Foto: Lanovka Lärchwand Schrägaufzug je největší pozemní dráhou v Evropě. Autor: C.Stadler/Bwag - Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=133664471
Tato nákladní kolejová lanová dráha, jejíž název by se dal volně přeložit jako “Výtah na modřínové stěně”, sloužila k dopravě materiálu při stavbě vysokohorských alpských přehrad Mooserboden a Wasserfallboden. V současné době však funguje jako turistická atrakce, která k přehradám přibližuje návštěvníky. Lanovka pojme až 185 osob, jež dopraví z dolní stanice ve výšce 1209 m.n.m. do výšky 1640 m.n.m. za necelých pět minut a překoná tak výškový rozdíl 431 metrů. Plošina s impozantními rozměry 9x5,4 metru činí lanovku Lärchwand Schrägaufzug tou největší pozemní dráhou v Evropě.
Společnost Verbund AG, největší rakouský poskytovatel elektřiny, na svých oficiálních webových stránkách mimo jiné uvádí, že rozchod kolejnic lanové dráhy je 8,2 metru a jedná se tedy zároveň o nejširší dráhu pro osobní železniční vůz na světě.
Plošinový vůz je nahoře otevřený a boční celoskleněné dveře umožňují úchvatný výhled na třítisícové hory. Pokud nemáte rádi výšky, pohled směrem dolů by pro vás pravděpodobně moc příjemný nebyl. Strmá trasa lanovky se totiž může pochlubit maximálním sklonem 81%. Podél lanovky vedou také betonové schody, které ale slouží pouze pro servisní účely a pro návštěvníky je na ně tudíž vstup zakázán.
Trocha historie…
Již v roce 1941 zde byl instalován šikmý výtah. Ten měl ale nosnost pouhých devět tun a později se ukázalo, že pro budoucí stavební požadavky nebude dostačující. V roce 1952 proto došlo k jeho rozšíření a nosnost se tak zvýšila na šedesát tun. Výtah sloužil k vyvezení materiálu i osob pro stavbu a provoz elektrárny Glockner Kaprun. Tato šikmá lanovka tak byla jedinou možností pro přepravu materiálu do vysokoalpského světa. Zajímavostí je, že až do rekonstrukce, která proběhla před deseti lety, lanová dráha přepravovala také plně obsazené autobusy s turisty.
Mezi lety 2012 a 2014 dráha prošla velkou rekonstrukcí. Vzhledem k tomu, že je lanovka využívána dnes již pouze k turistickým účelům, mohla být její nosnost snížena na čtrnáct tun a je určena výhradně pro přepravu osob. Plošina se dnes pohybuje rychlostí 3,6 metru za sekundu a za hodinu přepraví do horní stanice až 900 osob.
Nahoře se návštěvníkům nabízí nádherné výhledy na pohoří Vysoké Taury. Okolo přehrady Mooserboden lze narazit také na několik laviček, kde můžete na chvíli zrelaxovat a kouzelné panorama si náležitě užít. Průzračně modrá voda v přehradě sice od pohledu vybízí ke koupání, ale má jen pár stupňů nad nulou, jelikož nádrž sbírá vodu převážně z tajících ledovců. Zbývá dodat, že kvůli sněhu bývá dráha Lärchwand Schrägaufzug od října do května uzavřena. Pokud se sem tedy plánujete vydat a svézt se tímto unikátem, zvolte raději letní měsíce.
Publikovala: Dominika Provazníková