Otevřít menu
Doprava dnes
-

Misionář nebo dělostřelec aneb jak to bylo s prvním automobilem

Člověk je tvor líný a prakticky již od začátku svého bytí vymýšlel, jak to udělat, aby nemusel chodit a přesto se pohyboval, ať ve vzduchu, na vodě či po zemi. V historii provedli lidé nespočet pokusů o sestavení nejrůznějších vznášedel, plavidel a povozů. A nakonec se to podařilo. Jak to bylo třeba s prvním automobilem?

8:00 / 30. srpna 2022
Misionář nebo dělostřelec aneb jak to bylo s prvním automobilem i

Foto: NW Präsident (zdroj: cs.wikipedia.org)

Bohužel, ne všechny z provedených experimentů byly zaznamenány, a tak určit, kdo sestrojil první automobil, není vůbec jednoduché.

Z těch dochovaných záznamů můžeme usuzovat, že prvním, kdo vynalezl první samostatně se pohybující mechanické vozidlo, byl francouzský vynálezce a dělostřelecký důstojník Nicolas Joseph Cugnot. I když …

Podle jiných zdrojů připadá primát někomu jinému. Cugnotovu tříkolku s parním motorem z roku 1770 měl o čtyři roky předběhnout parní vozík poháněný jakousi parní turbínou sestrojený Ferdinandem Verbiestem, vlámským misionářem v Číně.

O pár let a několik modelových pokusů později vyjel na britských ostrovech z dílny Richarda Trevithicka "The Puffing Devil" (Bafající ďábel). První parní stroj schopný samostatného pohybu zkonstruoval v roce 1801 a rok nato si jej nechal patentovat.

Naše země v této oblasti reprezentoval konstruktér a mechanik Josef Božek. Své dílo, první „český“ parní vůz, představil veřejnosti v pražské Královské oboře v září 1815.  

Kromě páry experimentovali vynálezci i s jinými pohony, například s elektřinou. První, historicky doložený, elektromobil se proháněl v „Zemi tulipánů“. Sestrojil jej holandský profesor Sibrandus Stratingh ve spolupráci se svým asistentem Christopherem Beckerem v roce 1835.

Ani tady nezůstávají Češi v pozadí. U nás si s prvopočátky „elektromobility“ pohrával František Křižík. Roku 1895 zkonstruoval vůz poháněný stejnosměrným elektromotorem napájeným olověným akumulátorem.

Auta na elektřinu si velkou oblibu získala v Anglii a v USA, kde ještě na počátku 20. století jezdilo více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. O změnu se ve Státech postaral až Henry Ford, když v roce 1908 zahájil sériovou výrobu modelu Tin Lizzie (plechová Líza) se zážehovým motorem.

A byl to onen zmíněný spalovací motor, jenž významným způsobem posunul vývoj v odvětví automobilismu.

Zájem mechaniků se ubíral k Étiennu Lenoirovi, respektive k jeho dvojčinnému (později dvoudobému) spalovacímu motoru na svítiplyn. Po úspěšném pokusu použití motoru jako pohonu lodi jej v roce 1863 vložil do vozu, který sám postavil. Později nahradil svítiplyn benzínem, tehdy levným odpadem vznikajícím při výrobě petroleje. Od té doby se další vývoj ubíral víceméně tímto směrem.

V roce 1885 požádal Gottlieb Daimler o patent pro svůj „kolojezd“ či „samohyb“, jak jej sám nazýval; oficiálně „člověkem řiditelný automobil se spalovacím motorem“.

Na Daimlera navázal Karl Benz, jenž byl dlouho považován za opravdového vynálezce automobilu. A asi na tom něco bude. Benzův automobil patentovaný v roce 1886 je všeobecně považován za počátek historie automobilu, kvůli jeho originálnímu přístupu. Jeho automobil totiž poháněl čtyřdobý benzínový jednoválec s elektrickým zapalováním, karburátorem a kapalinovým chlazením. Do té doby nevídané …

A zpět do Čech, kde rovněž nemáme tak úplně jasno v tom, jak to s tím prvenstvím bylo …

Některé prameny přisuzují první post vynálezci Siegfriedu Marcusovi. Ovšem na datu vzniku jeho automobilu se spalovacím motorem (rok 1870) se historici nemohou shodnout.

Stejně tak je rozporována funkčnost vozidla.

Naopak, na čem se dějepisci shodnou zcela určitě, je vznik prvního továrně vyráběného sériového osobního automobilu na českém území (tehdy Rakousko-Uhersko). Stalo se tak v roce 1897.

O dva roky dříve se vedení továrny Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (NW) v Kopřivnici (dnešní Tatra) rozhodlo přejít z výroby kočárů a bryček na výrobu automobilů. Od firmy Benz nakoupili některé patenty, ale protože v té době neexistovaly žádné podniky, jež by vyráběly a dodávaly automobilové součástky, bylo potřeba je vyrobit. O to se postaral tehdejší vrchní mistr Leopold Sviták. Právem je tak považován za duchovního otce automobilu NW Präsident.

Od prvního vynálezu automobilu, bereme-li v úvahu počin vlámského misionáře z roku 1676, uběhlo 326 let. Dnes jezdí na celém světě už skoro 1,5 miliardy aut!

 

Autor: Dagmar Lánská

Misionář nebo dělostřelec aneb jak to bylo s prvním automobilem Foto: První Marcusův automobil z roku 1870 (zdroj: cs.wikipedia.org). Misionář nebo dělostřelec aneb jak to bylo s prvním automobilem Foto: Replika Benzova vozu z roku 1885 (zdroj: cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru