Otevřít menu
Doprava dnes
-

Monsieur Dakar nebo vítěz na dvou i čtyřech kolech. Legendární závod startoval po pětačtyřicáté

L´Afrique, později Rallye Dakar, Rallye Paříž-Dakar nebo Dakarská Rallye. Myšlenka zorganizovat vytrvalostní závod terénních vozidel se zrodila náhodou, ale hned první ročník přilákal skoro dvě stovky závodníků. Během let stála na stupních vítězů také řada českých, potažmo československých jezdců.

8:00 / 24. ledna 2023
Monsieur Dakar nebo vítěz na dvou i čtyřech kolech. Legendární závod startoval po pětačtyřicátéi

Foto: Martin Macík | MM Technology/ www.auto.cz

Největší maratonský závod založil francouzský motocyklový závodník Thierry Sabine dva roky potom, co během závodu z Pobřeží slonoviny do letoviska Nice ve Francii zabloudil v pohoří Tibes. Tehdy dostal nápad uspořádat na území Afriky organizačně a záchranářsky zabezpečený závod pro profesionály i amatéry.

Historicky první závod s tehdejším názvem „l´ Afrique“ odstartoval 26. prosince 1978 z pařížského náměstí Place du Trocadéro. S odhodláním zdolat více než 10 000 kilometrů z Paříže do Dakaru se na start postavilo 90 motocyklů, 80 automobilů a 12 kamionů. Závod měl úspěch a pomalé stupňování obtížnosti závodu přitahovalo rok co rok stále více zájemců.

Trasy soutěže vedoucí západní Afrikou přes Maroko, Západní Saharu či Mauritánii se několikrát změnily. Nejprve se organizátoři snažili předejít stereotypům, a proto záměrně vymýšleli terény nové. Později do motoristického klání zasáhla politika a s ní hrozící narušení bezpečnosti účastníků, jejich doprovodu i organizátorů, takže docházelo k dalším, tentokrát nutným, úpravám. Došlo také k několika změnám místa startu, jež se postupně odstěhovalo z Francie.

Poslední závod na africké půdě se startem v Lisabonu a cílem v Dakaru se konal v roce 2007. Následující ročník Rallye Paříž – Dakar byl kvůli teroristickým útokům v Mauritánii před startem zrušen.  

V roce 2009 přesunuli organizátoři rallye do Jižní Ameriky a od roku 2020 se soutěž koná v Asii, na Arabském poloostrově.

První českou dakarskou stopu zaznamenáváme až v roce 1983, kdy se na pařížském startu rallye objevil Miroslav Kubíček. Šlo ale o neoficiální účast, neboť podle státních orgánů byl motocyklový jezdec emigrant, a tak se o něm nemluvilo, přestože vyhrál etapu.

O dva roky později se už oficiálně přidaly i první kamiony. Posádky liazky tvořili Jiří Moskal s Radkem Fenclem a Jaroslavem Joklíkem; ve druhém voze pak závodili Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý. Časem se samozřejmě přidávali další závodníci soutěžící v dalších kategoriích. První zlatá medaile cinkla Karlu Lopraisovi a jeho posádce v roce 1988.

K legendárnímu závodu patří samozřejmě také významné osobnosti. Dakar jich má hned několik - třeba Hubert Auriol, francouzský motocyklista a automobilový závodník, který v roce 1992 vyhrál Dakar v kategorii automobilů i motocyklů.

A kdo byl „Monsieur Dakar“? Nikdo jiný než český bojovník Karel Loprais. Svou přezdívku získal už po druhém vyhraném závodu. S „tatrovkou“ získal celkem šest zlatých, čtyři stříbrné a jednu bronzovou medaili.

Dakar 2023

Čtrnáctietapový plážový speciál a nejtěžším ročník v celé historii znovu navštívil území Saúdské Arábie. Startovalo se v pěti kategoriích (motocykly, osobní vozy, buginy, čtyřkolky a kamiony) a Češi slavili úspěch!

Pro druhé místo si ve skupině kamionů dojel Martin Macík, automobilový závodník Martin Prokop skončil šestý a motorkář Martin Michek jedenáctý.

Autor: Dagmar Lánská 

Monsieur Dakar nebo vítěz na dvou i čtyřech kolech. Legendární závod startoval po pětačtyřicáté Foto: Dakar 2023 (zdroj: www.dakar.com).
zpět na články

inzerce

nahoru