Otevřít menu
Doprava dnes
-

Mostní oblouky Negrelliho viaduktu a jejich využití

Táhne se od Masaryčky přes Štvanici až do Buben. V době, kdy se na mnohých místech stavěly ještě dřevěné mosty, vznikla na našem území ojedinělá stavba patřící k nejdokonalejším na světě. To je Negrelliho viadukt. Od svého uvedení do provozu dne 1. června 1850 tvoří samozřejmou součást železniční dopravy, ale také pražské zástavby.

8:00 / 3. května 2022
Mostní oblouky Negrelliho viaduktu a jejich využitíi

Foto: www.cenovamapa.org

V nedávné době proběhla výrazná rekonstrukce mostu, jež přinesla potřebné zlepšení technického stavu, ale i zvýšení bezpečnosti. Prostranství pod mostními oblouky bylo a je třeba řešit zvlášť.

Viadukt procházel zprvu více méně nezastavěným krajem. Až později jej obklopily domy a domky s parky, kašnami a sady. Postupem času, s rostoucím průmyslem, se začala nevyužitá místa pod mostními oblouky, především v oblasti Karlína, zaplňovat řemeslnickými dílnami, garážemi, sklady a dalšími provozovnami. Oblouky měly často vestavěná patra a některé z nich byly načas i zazděny.

V roce 1906 zřídila společnost Velox ve dvanácti obloucích garáže. S kapacitou až 50 automobilů a 100 motocyklů platily za největší v Rakousko-Uhersku. Rok poté vytvořily zázemí pro první taxislužbu v monarchii. Autodrožky dodávala firma Laurin & Klement z Mladé Boleslavy.

Po druhé světové válce vzniklo mezi oblouky Negrelliho viaduktu a Karlínského spojovacího viaduktu největší autobusové nádraží Praha Florenc. Jeho plochu určuje řada oblouků ve tvaru trojúhelníku.

V průběhu následujících let zaznamenal viadukt několik dalších zásahů a také musel ustoupit nárokům moderní doby. Rovněž proběhla mnohá jednání o využití prostoru pod oblouky. Některé dohody se však nezdařily. Nicméně, kvůli lepší průjezdnosti aut bylo zbořeno několik pilířů. Mezi lety 1999–2002 došlo k vybourání výplně mostních oblouků mezi ulicemi Křižíkovou a Sokolovskou.

Kolem roku 2010 započaly přípravy na rekonstrukci mostu, jež byla z nejrůznějších příčin fakticky zahájena až po sedmi letech. Právě v souvislosti s plánovanými opravami se městská část Prahy 8 snažila prosazovat  reprezentativnější využití prostor pod oblouky.  Spekulovalo se o kavárnách, buticích, navrhováno bylo kulturní i jiné smysluplné využití. Z důvodu předpokládané revitalizace nebyly uzavírány nové nájemní smlouvy v obloucích viaduktu.

Na technickou rekonstrukci Negrelliho viaduktu v režii dnešní Správy železnic navazuje přeměna okolí mostu pod taktovkou Rady hlavního města Prahy, jež v červnu 2019 schválila návrh na komerční i nekomerční využití oblouků. Pro nové využití počítá projekt se 45 oblouky z celkového počtu 74. Pokud se podaří dodržet plán, měly by být úpravy dokončeny v létě letošního roku.

 

 

Autor: Dagmar Lánská

Mostní oblouky Negrelliho viaduktu a jejich využití Foto: viaduktkreativni.cz . Mostní oblouky Negrelliho viaduktu a jejich využití Foto: viaduktkreativni.cz .
zpět na články

inzerce

nahoru