Otevřít menu
Doprava dnes
-

NEJ dopravní tunely světa

Vzhledem ke své náročnosti patří tunely k nejnákladnějším dopravním stavbám. Avšak i přes svoji vysokou cenu jsou nepostradatelné. Slouží k usnadnění a zrychlení dopravy osob i zboží či k ochraně před nadměrným hlukem. Díky nim lze zachovat jedinečný ráz krajiny nebo nenarušit území výskytu ohrožených druhů živočichů i rostlin.

8:00 / 6. května 2022
NEJ dopravní tunely světai

Foto: Gotthardský úpatní tunel (zdroj: commons.wikimedia.org)

Výstavbu tunelů „ve velkém“  odstartovaly dva zásadní momenty - rozvoj železnice v 19. století a vynález razícího štítu v roce 1818 Marcem Brunelem. Od té doby ve světě vznikla (a stále vznikají) mnohdy až úchvatná díla.

Nejstarší

Pravděpodobně nejstarším dochovaným tunelem světa je Eupalinův tunel. Pochází ze 6. století př. n. l. a nachází se na řeckém ostrově Samos. Tunel dlouhý 1035 dokázali Řekové vybudovat pomocí ručních nástrojů ze dvou směrů s neskutečnou přesností. Odchylka činila pouhé 4 centimetry.

Ovšem první opravdový tunel sloužící k přepravě nákladů byl proražen až v roce 1670 skrz skalnatý vrch v blízkosti města Béziers ve Francii. Měřil 158 metrů.

Nejdelší

Gotthardský úpatní tunel je s 57,072 km nejdelším železničním tunelem světa. Prochází alpským Gotthardským masivem a jeho portály jsou umístěny na úpatí pohoří. Otevřen byl dne 1. června 2016.

Délka 34, 577 km posunula  Lötschbergský železniční  tunel ve Švýcarsku na čtvrté místo, avšak jedná se o nejdelší kontinentální tunel, jenž nevede pod mořem. Zajímavé je, že v něm neplatí žádné omezení rychlosti.

Zástupce silničních tunelů prezentuje nejdelší z nich, a tedy norský Laerdal čítající 24,5 km. Svým otevřením v listopadu 2000 překonal o 8 kilometrů švýcarský Gotthardský silniční tunel, jenž s délkou 16,9 km zaujímal první místo od září 1980.

Nejdelší tunel určený pro metro se nachází v jihočínském městě Kanton, konkrétně na lince 3. Měří 67,3 km a všechny stanice této linky jsou umístěné v podzemí.

Podmořské

Tunel Seikan mezi japonskými ostrovy Honšú a Hokkaidó funguje od roku 1988.  Ačkoli zprovozněním Gotthardského tunelu ztratil své prvenství co se délky týká, stále si drží post nejhlouběji umístěného železničního tunelu. V nejhlubším místě prochází až 240 metrů pod hladinou moře. Měří 53,85 km, z nichž je 23,3 km pod mořským dnem. Kvůli seismologicky činné oblasti má aktivní systém opatření proti zemětřesení a nenadálým záplavám.

Eurotunel (Channel Tunnel) představuje nejdelší železniční podmořský tunel v Evropě. Propojuje francouzské Calais s anglickým Folkestonem. Byl dokončen v roce 1994. Z celkové délky 50, 450 km vede celých 38 km pod mořským dnem. Tunel je zařazen mezi 7 moderních divů světa.

Tunel pod Bosporskou úžinou v hloubce 50 metrů pod mořským dnem není sice nejdelší ani nejstarší, i tak se ale může pyšnit jedním prvenstvím. Spojuje totiž dva světadíly - Evropu a Asii. Byl otevřen v říjnu 2013 v Istanbulu a je součástí rozsáhlého projektu Marmaray.

Pro pěší

V Torontu kvůli dlouhé a drsné zimě vybudovali pro chodce neobyčejný systém podzemních tunelů a chodeb PATH s největším podzemním obchodním střediskem na světě, včetně  obchodů a restaurací. Chodby spojují důležité budovy a atrakce Toronta. Dosahují délky 30 km.

Je ale jen otázkou času, jak dlouho si stávající tunely své posty udrží. O jejich sesazení se může postarat Čína, jež představila svůj velkolepý projekt. Pokud se jí podaří jej uskutečnit, vznikne pod Pochajskou úžinou tunel pro vlaky i autobusy v neuvěřitelné délce 123 km.

 

Autor: Dagmar Lánská

NEJ dopravní tunely světa Foto: Tunel Seikan (zdroj: 21stoleti.cz). NEJ dopravní tunely světa Foto: Eurotunel (zdroj: en.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru