Otevřít menu
Doprava dnes
-

Nejen na vrcholky hor

Nejsou to jenom hory, kam každý den šplhají lanovky. V některých městech nahrazují lanové dráhy třeba autobusy a dopravují cestující na turisticky zajímavá místa anebo do práce.

8:00 / 22. července 2022
Nejen na vrcholky hori

Foto: Lanovka na pražský Petřín (zdroj: pruvodce-praha.cz)

K nejznámějším městským lanovkám patří jistě ta na pražský Petřín z roku 1891. Jedná se o nejstarší dodnes fungující lanovku u nás. Kolejová trať Újezd–Nebozízek–Petřín měří 510,4 metrů a překonává převýšení 130,45 metrů. Chod dvoukabinové lanovky zajišťuje systém tažných lan. Její provoz během let ovlivnilo několik podstatných událostí - první světová válka, vytrvalé deště i sesuvy půdy. S několika přestávkami funguje dodnes. Lanovka je součástí městské hromadné dopravy.

Velmi oblíbenou atrakci představuje sedačková lanová dráha v ZOO Praha. Zprovozněna byla v roce 1977, ačkoli výstavba byla zahájena již v roce 1970. Trať v délce 106 metrů z ní dělá nejkratší sedačkovou lanovku v Čechách; převýšení 50 metrů a rychlost tři kilometry za hodinu potom pravděpodobně nejpomalejší s nejmenším převýšením u nás. Návštěvníky ZOO z dolní části do té horní vyveze za dvě minuty.

A ještě jednou Praha. Tentokrát jde o lanovku hotelu NH Praha (Mövenpick) na Smíchově. Spojuje dvě hotelové budovy přes část parku Mrázovka. Nejen hosty hotelu začala vozit v roce 1996. Samoobslužně ovládaná sedlovo-pozemní lanovka s jednou kabinou jezdící po ocelovém nosníku byla v dubnu 2018 nahrazena šikmým výtahem. Dráhu dlouhou 156 metrů s převýšením 51 metrů zvládne za 90 sekund. Od září 2019 je provoz výtahu pro veřejnost omezen.

Zdá se, že naše hlavní město bude ještě minimálně o jednu lanovku bohatší. V současné době totiž Praha hledá zhotovitele projektu nové lanovky z pražské Podbaby do Bohnic. První lidé by se s ní mohli svézt mezi lety 2023 a 2024.

Z matičky Prahy do lázní, konkrétně do Karlových Varů

V Karlových Varech začali stavět lanovky začátkem 20. století. Ačkoli v plánu byly čtyři jednokolejné lanovky s elektrickým pohonem, dokončeny byly jen tři a dodnes fungují pouze dvě. Všechny s výhybnou uprostřed.

Nejstarší a od roku 1959 nejstrmější česká podzemní lázeňská lanová dráha Divadelní náměstí – Imperial z let 1905 – 1907 vede v celé délce tunelem.  Po istanbulském Tünelu je druhou nejstarší stále fungující tunelovou lanovkou v Evropě. V šikmé délce měří  127 metrů a musí zdolat čtyřiapadesáti metrový výškový rozdíl. Takzvané „karlovarské metro“ tvoří součást městské hromadné dopravy.  

V pořadí druhou karlovarskou lanovkou je dráha v úseku Slovenská (Mariánskolázeňská) – Imperial zprovozněná v roce 1912. Původně soukromá, po druhé světové válce městská, ukončila provoz v roce 1959.

Stále fungující lanovka na rozhlednu Diana postavená v letech 1911–1912 patří k těm stále fungujícím. Není součástí městské hromadné dopravy a slouží turisticko-rekreačnímu účelu. Spodní stanice stojí vedle Grandhotelu Pupp v uličce Mariánská.

Čtveřici uzavírá nedostavěná lanová dráha na Tři kříže. V roce 1913, pět let po schválení, ji město začalo budovat částečně jako lanovou a částečně jako ozubnicovou dráhu. Nikdy však nebyla dokončena ani zprovozněna.

Kromě pozemních lanovek mají Karlovy Vary ještě jeden netradiční dopravní prostředek, a to veřejný rychlovýtah z Lázeňské ulice na Zámecký vrch. Novoklasicistní výtah začal dopravně sloužit v červnu 1911. Začátkem šedesátých let minulého století byl zrekonstruován, ve druhé polovině sedmdesátých let však jeho provoz skončil. Celkové modernizace a znovuzprovoznění se dočkal v letech 2006 a 2007.

 

K dalším městským lanovkám lze přiřadit rovněž ty, které mají ve městech dolní stanici a vedou na kopec či horu nad ním. Například kabinová lanovka z centra Ústí nad Labem na kopec Větruše; kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu či lanová dráha z městské části Liberce Horní Hanychov na Ještěd.

Do této skupiny svým způsobem spadá i lanovka z Mariánských Lázních do parku Boheminium, dvousedačková lanovka z města Krupky na vrchol Komáří vížky, sedačková lanová dráha z Jáchymova na vrchol Klínovce v Krušných horách, ale i  lanovka na naši nejvyšší horu, tedy z Janských lázní na Sněžku nebo třeba lanovka ze Špindlerova Mlýna na Medvědín či z Rokytnice nad Jizerou na Horní Domky.

 

Určitě bychom mohli přidávat další a další, ale to je už na samostatné povídání.

 

Autor: Dagmar Lánská

Nejen na vrcholky hor Foto: Lanová dráha v ZOO Praha (zdroj: cs.wikipedia.org). Nejen na vrcholky hor Foto: Lanovka hotelu NH Praha (zdroj: www.kudyznudy.cz). Nejen na vrcholky hor Foto: Lanovka Divadelní náměstí – Imperial (zdroj: cs.wikipedia.org). Nejen na vrcholky hor Foto: Lanovka na rozhlednu Diana (zdroj: dianakv.cz). Nejen na vrcholky hor Foto: Lanovka Slovenská – Imperial - zachované těleso lanovky (zdroj: upload.wikimedia.org). Nejen na vrcholky hor Foto: Tři kříže (zdroj: www.kudyznudy.cz).
zpět na články

inzerce

nahoru