Otevřít menu
Doprava dnes
-

Není čmelák jako čmelák

Když se řekne „čmelák“, představí si dnešní děti velkou včelu nebo včelího medvídka. Většina dospěláků přidá letadlo a opravdoví znalci si vzpomenou na dieselelektrickou posunovací lokomotivu s řadovým označení ČME … My zůstane ve vzduchu. Dnešní článek bude o letadle.

8:00 / 23. srpna 2022
Není čmelák jako čmeláki

Foto: Zlín Z-37Čmelák (zdroj: s.wikipedia.org/wiki)

Takzvaný „Čmelák“ představuje legendu mezi práškovacími letouny. Snad nejznámější práškovací letadlo s továrním označením Zlín Z-37 nebo Let Z-37 je československý jednomotorový dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potaženým tesilovou tkaninou s polyuretanem.

Čmelák byl vyvinut ve spolupráci dvou podniků. Jednalo se jednak o závod Let Kunovice, postavený jako součást Škodovky v roce 1936 (nyní Aircraft Industries, a.s.); dále potom o firmu Moravan Otrokovice (založenou v roce 1934 jako Zlínská letecká společnost, a. s. firmou Baťa Otrokovice) dnes Zlín Aircraft a.s.

Požadavky na výrobu zemědělského letadla byly jasné dané – vzlet s plným nákladem, přistání na neupravených krátkých plochách, bezpečný let v nízkých výškách při nízké rychlosti a dobrý výhled za téměř všech okolností. Samozřejmostí měla být mohutná a odolná konstrukce, a to kvůli přepravě práškovacího materiálu.

S prototypem nazvaným XZ-37 výrobního čísla 001 (OK-60) vzlétl dne 29. června 1963 tovární pilot Vladimír Vlk. Let trval pouhých deset minut. Tento prototyp byl používán pro různé zkušební účely v obou továrnách. Po něm následovalo dalších devět letounů vedených rovněž jako prototyp.  

Sériově se stroj začal vyrábět o dva roky později. Výroba v různých obměnách trvala zhruba dvacet let. Za tu doby se vyrobilo celkem 739 kusů Čmeláků (26 kusů Z-37-2, deset kusů prototypové a deset ověřovací série).

Ačkoli byl Čmelák vyvinut původně k zemědělským účelům, konkrétně pro rozprašování hnojiva a k postřiku, uplatnil se i jinde.  Upravená verze umožňuje jeho využití též jako dopravního prostředku pro osobní dopravu anebo k vyhlídkovým letům. Existuje však také armádní podoba jako lehkého bitevníku vyzbrojeného bombami a raketami.

Malý žlutý sympaťák získal i několik filmových rolí; v té asi nejproslulejší očekávají po žních v JZD Křečovice přílet Štefana; jinde krouží nad hájovnou s mladým, později zaraženým, pilotem; a konečně přistává na vodě a zachraňuje slůně. Poznáte filmy?

 

Autor: Dagmar Lánská

 

Výsledky: 1. Vesničko má středisková, 2. Trhák, 3. Pan Tau – Poplach v oblacích  

 

Není čmelák jako čmelák Foto: Letoun provádějící postřik – (zdroj: Ondrej Kolar – Vlastní dílo / cs.wikipedia.org). Není čmelák jako čmelák Foto: Bojová verze (zdroj: www.irozhlas.cz).
zpět na články

inzerce

nahoru