Není čmelák jako čmelák
Když se řekne „čmelák“, představí si dnešní děti velkou včelu nebo včelího medvídka. Většina dospěláků přidá letadlo a opravdoví znalci si vzpomenou na dieselelektrickou posunovací lokomotivu s řadovým označení ČME … My zůstane ve vzduchu. Dnešní článek bude o letadle.
Takzvaný „Čmelák“ představuje legendu mezi práškovacími letouny. Snad nejznámější práškovací letadlo s továrním označením Zlín Z-37 nebo Let Z-37 je československý jednomotorový dolnoplošník s celokovovým křídlem, trupem svařeným z ocelových trubek potaženým tesilovou tkaninou s polyuretanem.
Čmelák byl vyvinut ve spolupráci dvou podniků. Jednalo se jednak o závod Let Kunovice, postavený jako součást Škodovky v roce 1936 (nyní Aircraft Industries, a.s.); dále potom o firmu Moravan Otrokovice (založenou v roce 1934 jako Zlínská letecká společnost, a. s. firmou Baťa Otrokovice) dnes Zlín Aircraft a.s.
Požadavky na výrobu zemědělského letadla byly jasné dané – vzlet s plným nákladem, přistání na neupravených krátkých plochách, bezpečný let v nízkých výškách při nízké rychlosti a dobrý výhled za téměř všech okolností. Samozřejmostí měla být mohutná a odolná konstrukce, a to kvůli přepravě práškovacího materiálu.
S prototypem nazvaným XZ-37 výrobního čísla 001 (OK-60) vzlétl dne 29. června 1963 tovární pilot Vladimír Vlk. Let trval pouhých deset minut. Tento prototyp byl používán pro různé zkušební účely v obou továrnách. Po něm následovalo dalších devět letounů vedených rovněž jako prototyp.
Sériově se stroj začal vyrábět o dva roky později. Výroba v různých obměnách trvala zhruba dvacet let. Za tu doby se vyrobilo celkem 739 kusů Čmeláků (26 kusů Z-37-2, deset kusů prototypové a deset ověřovací série).
Ačkoli byl Čmelák vyvinut původně k zemědělským účelům, konkrétně pro rozprašování hnojiva a k postřiku, uplatnil se i jinde. Upravená verze umožňuje jeho využití též jako dopravního prostředku pro osobní dopravu anebo k vyhlídkovým letům. Existuje však také armádní podoba jako lehkého bitevníku vyzbrojeného bombami a raketami.
Malý žlutý sympaťák získal i několik filmových rolí; v té asi nejproslulejší očekávají po žních v JZD Křečovice přílet Štefana; jinde krouží nad hájovnou s mladým, později zaraženým, pilotem; a konečně přistává na vodě a zachraňuje slůně. Poznáte filmy?
Autor: Dagmar Lánská
Výsledky: 1. Vesničko má středisková, 2. Trhák, 3. Pan Tau – Poplach v oblacích