Otevřít menu
Doprava dnes
-

Není tunel jako tunel

V českém pojetí míváme tunely spojené spíše s finančními podvody. No, na tento tenký led se ale pouštět nebudeme. Zaměříme se raději na dopravní stavby, které můžeme potkat během našich cest autem po Čechách.  

8:00 / 14. června 2022
Není tunel jako tuneli

Foto: Vyšehradský tunel (zdroj: cs.wikipedia.org)

Silniční tunely představují v našich podmínkách pouze malou část celkové délky silnic a dálnic. Krajinný ráz českých zemí příliš možností pro jejich budování neposkytuje. Přesto se čas od času najde příležitost a nějaký ten tunel vznikne.

Stejně jako výstavba železničních tunelů souvisela s rozvojem železnice jako takové, i výstavba silničních tunelů reagovala na potřebu vést pozemní komunikaci určitým místem, kde bylo nutné překonat přírodní překážky. Ovšem proti stavbám na kolejích vznikaly ty silniční o poznání později, a to až počátkem 20. století.

Ani rychlost, s jakou byly tunely budovány, nebyla nikterak závratná. Jednalo se více méně o ojedinělé exempláře. Teprve s koncem minulého století šlápli inženýři, projektanti a stavbaři na plyn.  

Počet automobilů i tempo neustále zaneprázdněných lidí roste, neřkuli závratně. Tento fakt zvyšuje potřebu stavět nové, rychlé, a hlavně co nejpřímější silnice a dálnice. Tunely jsou tak při jejich výstavbě mnohdy nepostradatelné.  

Pravděpodobně první tunel sloužící siliční dopravě vznikl v našem hlavním městě. Pojmenování „Vyšehradský“ dostal podle skály, skrz níž vede. Dělníci jej v délce 34 metrů prorazili za dva roky. Do provozu byl uveden v roce 1904. Důležitá spojnice Nového Města s Podolím je vybavena pouze světly, jiná technická zařízení zde nejsou.

Naproti tomu zatím nejmladší tunel byl otevřený v roce 2020. Nese název Prchalov a vede částečně pod obcí stejného jména. Měří 150 metrů.

Pekařova brána, to je tunel nejkratší. Vznikl v Českém ráji u obce Vyskeř vytesáním gotického oblouku do pískovcové skály zvané Mnich. Lomený oblouk, pojmenovaný po českém historikovi Josefu Pekařovi, neumožňuje průjezd automobilům vyšších než 3,8 metrů. Nabízí ale jednu zajímavost, na vrch brány se dá vyjít po schodech. Tunel měří pouhé 4 metry.

S určením nejdelšího tunelu to není tak úplně jednoduché.

Pomineme-li pražský tunelový komplex Blanka s celkovou délkou 5 502 metry, pak přichází v úvahu hned dvě varianty. Jednu z nich představuje součást právě zmíněného komplexu, a to tunel Bubenečský měřící 3 091 metr. No, a druhou možností potom zůstává samostatně stojící tunel Panenská v délce 2 168 metrů na dálnici D8.

Na záda jim už ale dýchá tunelový nováček …

U obce Dětřichov poblíž Svitav na dálnici D35 vzniká totiž tunel nový. A bude nejdelší. Dopravní stavbou dlouhou 3 089 metrů by první řidiči mohli projet v roce 2028.

Přestože se s počty tunelů nemůžeme srovnávat třeba s alpskými zeměmi, i těch několik našich udělá radost malým dětem. Možná to znáte sami z cest na výlety či dovolenou: „Kdy už bude nějaký tunel?“ A vůbec jim nevadí, že nejsou zase až tak dlouhé jako v zahraničí.

 

Autor: Dagmar Lánská

Není tunel jako tunel Foto: Prchalov (zdroj: mapy.cz). Není tunel jako tunel Foto: Pekařova brána (zdroj: www.svetcestovatele.cz). Není tunel jako tunel Foto: Tunelový komplex Blanka (zdroj: cs.wikipedia.org). Není tunel jako tunel Foto: Tunel Bubenečský (zdroj: www.satra.cz). Není tunel jako tunel Foto: Tunel Panenská (zdroj: cs.wikipedia.org). Není tunel jako tunel Foto: Budoucí tunel Dětřichov (zdroj: Ředitelství silnic a dálnic).
zpět na články

inzerce

nahoru