Otevřít menu
Doprava dnes
-

Po stopách zaniklých pražských mostů II. díl

Mosty. Byly tu, splnily svůj úkol a zmizely. Ať už byly nahrazeny úmyslně, nebo je odnesla velká voda, zanechaly v dějinách Prahy svou nesmazatelnou stopu. V minulém díle jsme si připomněli most Juditin, Prašný a císaře Františka I. Jaké jsou ty další?

8:00 / 21. února 2023
Po stopách zaniklých pražských mostů II. díl i

Foto: Most císaře Františka Josefa I. (zdroj: cs.wikipedia.org)

Most císaře Františka Josefa I.

Třetí v pořadí a druhý visutý most v české metropoli předběhl tu britskou. Most měl totiž původně překlenout Temži v Londýně, kvůli opoždění jeho stavby ale dostala přednost Praha.

Železný řetězový most představoval kombinaci visutého a zavěšeného mostu. Využíval Ordishovu-Lefeuvreovu soustavu lan pojmenovanou po jejích tvůrcích, anglických inženýrech Rowlandu Masonu Ordishovi a Williamu Henrym Le Feuvreovi.

Základní kámen mostu, jenž k Praze připojil Bubny a Královskou oboru, byl položen 19. října 1865. Hotovo bylo a za necelé tři roky. Slavnostního otevření dne 13. května 1868 se zúčastnil i císař František Josef, jehož jméno most nesl.

O třicet let později došlo k výměně řetězů za ocelová lana a celkovému zesílení mostu, což dovolilo vést po mostě tramvajovou trať, respektive tehdy koněspřežku. 

V roce 1941 byl most uzavřen a později rozebrán. Na jeho místě vznikal mezi lety 1949 až 1951 nový železobetonový, od roku 1997 s názvem Štefánikův most. Mezi tím byl nazýván také jako Eliščin most, Štefánikův most, most Leoše Janáčka i Švermův most.

Rudolfova lávka

Lávka pojmenovaná podle korunního prince Rudolfa tvořila třetí visutý most přes Vltavu v Praze. Mezi Klárovem a tzv. Rejdištěm byla postavena v letech 1868 až 1869.

Železná řetězová lávka se dvěma poli a litinovou mostní bránou na středním pilíři sloužila bez zásadnějších oprav do roku 1914. Poté ji nahradil most arcivévody Františka Ferdinanda d’Este, dnes známý jako Mánesův most.

Trojský tramvajový most

Příhradový tramvajový most přezdívaný „Rámusák“ se stal náhradním a třicet dva let trvajícím provizorním řešením, které převádělo přes Vltavu pražskou tramvajovou trať.

Svoji přezdívku „Rámusák“ si most přinesl z původního působiště u starého mostu Barikádníků postaveného v roce 1928. Zde sloužil také jako provizorium, a to pro automobily, které při přejezdu přes dřevěnou mostovku různé kovové součásti rachotily. Tramvajový most byl nahrazen Trojským.

Po ukončení provozu byla v říjnu 2013 zahájena demolice a jednotlivé univerzální díly konstrukce převezeny k repasování a dalšímu použití.

Trojská lávka

Ocelová lávka přes Vltavu mezi pražskou čtvrtí Troja a Císařským ostrovem zastoupila betonové přemostění z roku 1984, které se zřítilo v prosinci 2017.

Do roku 1977 zde od jara do podzimu fungoval přívoz na zimu doplněný pontonovým mostem. Ten byl však poničen utrženým šífem, a tak vojáci postavili montovaný most s dřevěnou plochou. Tento však spláchla povodeň další.

Přívoz se do míst vrátil ještě jednou, a to právě po osudném zřícení lávky jako náhradní doprava v době výstavby lávky současné, jež byla do provozu uvedena v říjnu 2020.

Kolik dalších mostů zmizí a kolik jich naopak přibude? To ukáže čas ...

 

Autor: Dagmar Lánská

Po stopách zaniklých pražských mostů II. díl Foto: Rudolfova lávka v roce 1881 (zdroj: cs.wikipedia.org). Po stopách zaniklých pražských mostů II. díl Foto: Trojský tramvajový most (zdroj: cs.wikipedia.org). Po stopách zaniklých pražských mostů II. díl Foto: Panorama Trojské lávky v roce 2003 (zdroj: cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru