Připoutejte se, prosím. Budeme přistávat
Létání představuje druhý nejbezpečnější způsob dopravy na světě. Mírná stagnace letového průmyslu v posledních dvou letech pozvolna povoluje. Očekává se, že letecká doprava velmi brzy dosáhne úrovně jako před pandemií. Na letiště se vrací čilý cestovatelský ruch. Znovu se stávají svědky nejrůznějších lidských osudů, loučení a setkávání ...
Letiště začala vznikat během první světové války a sloužila převážně vojenským účelům. Později se některá z nich přizpůsobovala potřebám civilního obyvatelstva.
První letiště sloužící právě civilnímu obyvatelstvu bylo otevřeno v roce 1922 v pobaltském, tehdy německém, Königsbergu (dnes ruský Kaliningrad). Ovšem nejstarším a dodnes stále fungujícím letištěm je College park v Marylandu v USA. Svůj provoz zahájilo již v roce 1909.
S narůstající oblibou letectví během let bylo třeba budovat další nová letiště. Na několik zajímavých se podíváme.
Za největší letiště, co se celosvětového měřítka týká, se považuje Hartsfield–Jackson v Atlantě v USA. Do roku 2020 bylo současně nejrušnějším. Avšak na konci onoho roku, po celých 22 letech, jej podle počtu odbavených cestujících z první příčky sesadilo letiště Kanton Paj-jün. Nejrušnějším letištěm se stalo poprvé v historii.
V Evropě si primát ve velikosti dlouhodobě drží londýnské Heathrow. Ovšem i jeho pozice se v covidovém roce 2020 otřásla, když jej co do vytíženosti předčilo pařížské letiště Charles de Gaulle.
Naopak k nejmenším letištím světa patří Lukla v Nepálu, Barra ve Skotsku, Olympic Dam v Austrálii či Saba v Karibiku. Úplně nejmenším je potom Simko Field Airport v Idahu v USA.
Nejvýše položené civilní letiště na světě se nachází se ve výšce 4411 metrů nad mořem na jihozápadě provincie S'-čchuan. Zahájením svého provozu přeskočilo tibetské letiště Bangda ležící ve výšce 4334 metrů.
Oproti tomu nejníže položené mezinárodní letiště představuje Amsterdam-Schiphol, jež leží 3,9 metru pod úrovní hladiny moře.
A znovu Lukla. Kromě toho, že spadá do skupiny nejmenších, patří také k těm nejnebezpečnějším na světě. Jeho jediná přistávací dráha v nadmořské výšce 3 000 metrů je vybudovaná na 11 stupňů klesajícím svahu a měří pouhých 527 metrů. Navíc, jeden konec dráhy leží těsně u útesu; druhý potom tvoří pevná kamenná zeď a strmý chodník.
Další neobyčejné letiště prezentuje Barra ve Skotsku. Jedná se totiž o jediné letiště s pravidelnými linkami, jehož runwaye se rozkládají na písečné pláži. Letový provoz se řídí stavem hladiny moře. Letiště nemá licenci pro noční provoz, a tak ve výjimečných nouzových případech osvětlují přistávací dráhu osobní automobily.
A kde poskytují ten nejlepší servis? Do kategorie letišť, kde bychom asi chtěli přistávat, spadá například letiště Singapur-Changi, Haneda, Inčchon, Hongkong, Dauhá; z evropských potom Mnichov a již zmíněný Amsterdam. Pyšní se perfektním designem i špičkovým servisem.
Ale vlastně možná ani tak nezáleží na tom, kde člověk přistane. Mnohem důležitější je, s kým se na místě potká, co prožije a jaké zážitky si odveze.
Autor: Dagmar Lánská