Otevřít menu
Doprava dnes
-

Řidičské omyly

Nesčetněkrát vysvětleno, vyvráceno, objasněno, ale stejně to nestačí. Mezi řidiči stále kolují nejrůznější fámy a mýty o automobilech, řízení i chování na silnici, jež se velmi často stávají příčnou dopravní nehody. Znáte je? A chováte se podle nich?

8:00 / 6. prosince 2022
Řidičské omylyi

Foto: pixabay.com

Poutání, respektive nepoutání

Pro své chování mají nepřipoutaní řidiči, ale i spolujezdci, hned několik vysvětlení. Samozřejmě nesprávných či přímo nesmyslných.

Po nehodě se dostanou z auta lépe. Toto je ovšem nesmysl už jen kvůli airbagům, kterými je vybavena většina dnešních automobilů. Při nehodě totiž bezpečnostní pás brzdí tělo takovým způsobem, aby nedolehlo až do plného airbagu a udrží jej defacto na místě. Bez použití pásu by airbag člověka omráčil či přímo usmrtil.

Poutat se na krátké vzdálenosti je zbytečné. Špatně. Více než polovina nehod se stane do 40 km od domova.

Na zadních sedadlech se poutat nemusím. Velký omyl! Statistiky uvádí, že 70 % z celkového počtu usmrcených pasažérů sedících na zadních sedačkách tvoří právě ti nepřipoutaní.

Těhotné ženy se poutat nemusí. Opět chyba. Těhotenství poutání nebrání, naopak. Pás ale nesmí být veden přes břicho, nýbrž přes pánev (příp. kyčle).

Jízda bez pásů představuje 5x vyšší riziko usmrcení.

Airbag není peřinka

Velice užitečná pomůcka, jež tlumí náraz těla a hlavy řidiče i spolujezdce do tvrdých nedeformovatelných součástí interiéru, především volantu a přístrojové desky. Avšak při nárazu ve vysoké rychlosti nemá airbag šanci pasažéry vozu ochránit.

Zkreslené informace o ABS

Systém aktivní bezpečnosti vozidla zabraňující zablokování kola při brzdění, a tedy ztráty přilnavosti kola k vozovce, umožňuje zachovat stabilitu, ovladatelnost a řiditelnost vozidla třeba při prudkém brzdění.

Někteří řidiči se domnívají, že ABS zajistí kratší brzdnou dráhu, ovšem není tomu tak. Zkracování dráhy není v jeho silách a ani kvůli tomu v autě není.  ABS může dokonce brzdnou dráhu prodloužit. Umožní ovšem zatáčet i při plném brzdění, a tím se nehodě vyhnout.

Přeceňování systému ABS má i další neblahé dopady. Patří sem nedodržování bezpečné vzdálenosti, nesoustředěnost a nesledování situace na silnici.

Doporučení pro brzdění - držet kola rovně, protože pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby fungovaly co nejlépe v přímém směru, ne natočené ke směru jízdy.

Mýty opředené ESP

Elektronický stabilizační program v podstatě rozšiřuje již zmíněné ABSko. Jeho funkce spočívá ve vyhodnocování informací získaných v průběhu jízdy. Zjistí-li senzory, že by mohlo dojít ke smyku, zasáhne. ESP se snaží automobil stabilizovat (vrátit ho do směru jízdy) pomocí řízení motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

A na to někteří řidiči občas hřeší. Ovšem moderní elektronika, jíž jsou moderní auta vybavena, není všespásná. Fyzikální zákony zkrátka neošálí ani ESP, které se pouze snaží zamezit přetáčivému či nedotáčivému smyku.

A věčné téma - pneumatiky

Dojíždění zimních pneumatik v létě – velmi časté a též velmi nebezpečné. Hlavním důvodem je směs, z níž se pneumatiky vyrábí. Zimní pneumatiky na „letním“ povrchu kloužou a mají výrazně delší brzdnou dráhu, protože směs pro zimní kola má při vyšších teplotách jiné vlastnosti.

Letní pneu nemají v zimním období na vozidlech co dělat. Jejich vlastnosti jsou přizpůsobené vyšším teplotám. V zimě pak mohou být dokonce nebezpečné.

Pravidlo pro zimní pneu: 4 zimní pneumatiky, s dezénem alespoň 4 mm, obuté a používané maximálně 4 sezóny.

Různé pneu na přední a zadní nápravě. Ačkoli zákon ukládá povinnost mít stejné pneumatiky pouze v rámci jedné nápravy, není to nejlepší volba pro bezpečnou jízdu. Pokud se tak ale řidič rozhodne, nebo musí tuto volbu učinit, potom odborníci doporučují zvolit alespoň vždy stejnou značku obutí.

Tady to znám jako své boty

Řidiči by měli být obezřetní i v místech, kterými jezdí dnes a denně. Vždy je může něco překvapit – zvěř, dítě, cyklista, …  Nepřipravený řidič nestačí včas reagovat a malér je na světě.

Takže, nastavit sedačku, zrcátka, připoutat se, nohy na pedály, pevně chytit volant a šťastnou cestu!

 

Autor: Dagmar Lánská

zpět na články

inzerce

nahoru