Otevřít menu
Doprava dnes
-

S sebou nebo objednat. Jídlo v letadle už není samozřejmostí

V prvopočátcích letecké dopravy nezahánělo jídlo v letadle pouze hlad, ale také nudu během mnohahodinových letů motorovými letadly. Místo sledování filmů či poslouchání hudby cestující zkrátka jedli (a pili). Dnes je situace mnohdy opačná. Kolikrát nezbývá než zahnat hlad kvalitním filmem či hudbou.

8:00 / 22. dubna 2022
S sebou nebo objednat. Jídlo v letadle už není samozřejmostíi

Foto: www.esky.cz

Historicky první jídlo servírovali stevardi 11. října 1919 na palubě letadla mířícího z Londýna do Paříže. Cestující tehdy dostali balíček studeného sendviče s ovocem. Ovšem, úroveň stolování si nezadala s atmosférou slušné restaurace. Stolky byly prostřeny bílým ubrusem, stříbrnými příbory a porcelánovým nádobím. Zabudováním trouby v roce 1936 úroveň ještě stoupla.

Své nejlepší období zažíval letecký catering v 60. letech 20. století. To už i ekonomická třída s tříchodovým menu a výběrem z  několika druhů vín připomínala několikahvězdičkový hotel. Samozřejmě, kdo chtěl uchlácholit hladový žaludek, ten si musel připlatit. Luxusu si cestující ale neužívali dlouho. Změna nastala už o deset let později.

V 70. letech se prudce zvyšoval počet leteckých společností. Tento růst vyvolal konkurenční boj, jenž donutil dopravce snižovat ceny letenek. Nezbývalo, než hledat možnosti úspory a způsoby, jak nahradit ušlý zisk. „Černý Petr“ padl právě na jídlo. Z hotelového prostředí se rázem stalo rychlé občerstvení. Stříbrné příbory nahradily plastové, porcelánové talíře krabičky z alobalu, ubrusy zmizely úplně. Některé společnosti se vrátily ke studeným svačinám, jiné jídlo zrušily zcela.  

Ale i z této situace dokázaly šikovní marketéři vytěžit maximum. Například Southwest Airlines postavily svoji obchodní strategii na servírování výhradně slaných arašídů -  v roce 2017 rozdaly letušky 106 milionů sáčků těchto oříšků.

Ačkoli se může zdát, že úspora na občerstvení je ve srovnání s jinými náklady zanedbatelná, opak je pravdou. Při plánování úsporných opatření přišly třeba Delta Air Lines na  to, že odstraněním jedné jahody z každého salátu ušetří 210 tisíc dolarů ročně. To American Airlines sundaly ze salátu olivu. Jejich úspora činila v roce 1987  40 tisíc dolarů.

Přístup jednotlivých aerolinek ke kvalitě poskytovaných služeb je velmi individuální. A v poslední době se dost odvíjí od aktuálních událostí ve světě. V jejich důsledku jsou aerolinky nuceny šetřit. Většina z nich tak nenabízí žádné jídlo ani nápoje zdarma, respektive v ceně letenky. Jiné se snaží udržet alespoň minimální standard tím, že i na krátkém letu servírují sendvič a něco k pití. Bezplatný catering bývá poskytován až při dálkových letech trvajících alespoň 6 hodin.

Konkrétní informace se určitě vyplatí zjistit ještě před nákupem letenek. Lze tak předejít nepříjemnému překvapení.

A kdo by chtěl vsadit na jistotu v podobě doma připraveného řízku, nemá úplně vyhráno. Vlastní jídlo na palubě není vždy kladně přijímáno a opět se doporučuje zajímat se o podmínky letecké společnosti dopředu. Navíc, po teroristických útocích v roce 2001 má „vlastní jídlo“ na palubě letadla přísná pravidla.

Pokud se tedy chystáte cestovat letadlem, zjistěte si včas  maximum informací, protože „štěstí přeje přípravným“!

 

Perlička na závěr:

Pravděpodobně nejlepší letecký gastro zážitek nabízí společnost Emirates – vícechodové menu připravené kuchařem kdykoli v průběhu letu završené skleničkou šampaňského nebo drinkem tady není výjimkou. Už máte letenky?

 

 

Autor: Dagmar Lánská

 

 

zpět na články

inzerce

nahoru