Samy řídí, samy jedou. Autonomní vozidla jsou vizí budoucnosti od vynálezu prvního automobilu
Autonomním řízením čili schopností ovládat vozidla s minimální nebo žádnou lidskou účastí, se zabývá stále více výrobců a technologických společností. Autonomní řízení umožňuje efektivnější využití vozidel, která mohou následně přinést značné úspory nákladů na dopravu i snížení emisí.
Aby se mohla autonomní vozidla pohybovat po silnici, detekovat překážky, a dokonce také komunikovat s dalšími vozidly, používají řadu senzorů, radarů, kamer, GPS i technologii umělé inteligence.
Autonomní vozy se dělí do několika úrovní podle toho, jak moc vyžadují řidičovu spoluúčast:
: nultá úroveň - automatický systém řidiče pouze varuje a nad vozidlem nemá kontrolu; patří sem například hlídání mrtvého úhlu, a to když se řidič chystá opustit jízdní pruh a zároveň se v mrtvém úhlu zpětného zrcátka objeví jiné vozidlo; zde se auto bez řidičovy spolupráce neobejde;
: první úroveň - asistenční systémy, které pomáhají řidiči s ovládáním vozidla, jako je hlídání v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat; auto se bez řidičovy spolupráce, stejně jako v předchozím případě, také neobejde;
: druhá úroveň - částečné autonomní řízení, jež stále vyžaduje aktivní účast řidiče s rukama na volantu a očima upřenýma na silnici, vůz je ale v některých situacích schopen řídit sám, třeba po dálnici nebo v dopravní zácpě;
: třetí úroveň - řidič si může za volantem i číst, ale nespat!, protože v některých případech musí převzít nad svým vozem kontrolu;
: čtvrtá úroveň - umožňuje řidiči i spánek; vůz se v určitých oblastech, třeba na dálnici nebo v centru města, umí pohybovat zcela sám; je-li potřeba, aby řidič převzal řízení, umí zastavit;
: pátá úroveň - automobily jezdí zcela samy; volant s pedály jsou zcela zbytečné.
Z hlediska bezpečnosti na silnicích, přispívají autonomní vozidla k jejímu zvýšení, neboť většina nehod je způsobena lidským faktorem. Samořiditelná vozidla totiž reagují na překážky a nebezpečí výrazně rychleji než člověk.
Nová technologie rovněž zlepšuje dopravní tok a pomáhá snižovat dopravní zácpy, jelikož autonomní vozidla mohou být navzájem propojena a koordinována. Tímto se potom snižuje počet neefektivních manévrů, jako například plýtvání časem při čekání na zelenou na semaforu.
Autonomní vozidla mají potenciál změnit dopravní průmysl a přinést mnoho pozitivních změn. Avšak jejich vývoj není zcela bez výzev. Jedním z hlavních problémů je nutnost vyvinout bezpečnostní systémy, které zajistí, že nebudou představovat riziko pro ostatní účastníky silničního provozu; a samozřejmě vytvořit ucelený rámec zákonů regulující užívání samořízených aut. Kdo bude zodpovědný za případnou nehodu autonomního vozidla?
Mimochodem, víte, že první autonomní automobil vyjel už v roce 1968? Stalo se tak na zkušební dráze Lüneburger Heide a stoprocentně elektronicky řízený Mercedes byl použit pro testování pneumatik.
Autor: Dagmar Lánská
