Svatba nebo teambuilding ve vlaku? Proč ne
Vlaky patří do skupiny nejekologičtějších dopravních prostředků a způsobů přepravy. Propojují obce, města i státy, zásobují odlehlé regiony, vozí lidi, transportují suroviny a materiály včetně těch nebezpečných, zdolávají ohromné vzdálenosti. Nejrůznější podoby lokomotiv a vagónů brázdí železnice po celém světě už bezmála dvě stovky let.
U českých cestujících už zase zaujímají přední příčky v rámci hromadného cestování, a to jak z hlediska jejich využívání i bezpečnosti. V letošním roce (k 27.9.2022) převezly vlaky v České republice 83,329 miliónů lidí. V roce 2021 to bylo celkem 135, 318 miliónů cestujících.
Že nás vlaky vozí do práce, školy, k lékaři či na výlet, víme. To je běžné. Ale věděli jste, že v nich můžete organizovat teambuilding, narozeninovou oslavu, vánoční párty či dokonce svatbu?
Vlakové speciály sestavené z moderních nebo historických vozidel dovezou různě velké skupiny v časech a po trasách odpovídajících jejich představám. Podle přání zákazníka je možné zařadit lůžkové, jídelní, ale i společenské vozy s prostorem pro tanec, promítání, raut, konferenci, obchodní jednání a podobně.
Poměrně běžně si zvláštní vlaky objednávají sportovní kluby k cestám na zápasy a turnaje v tuzemsku i v zahraničí. V posledních letech však jedna z vlakových souprav poskytla prostor i pro šachový turnaj. Takzvaný Šachový vlak potom křižoval střední Evropu.
Docela často se vlakem na svá jednání vydávají politici, vládní činitelé včetně nejrůznějších delegací. A nezapomenutelné jsou jistě předvolební mítinky.
Velký význam mají speciální vlaky zejména při válečných konfliktech. Pomáhaly tedy i na začátku vojenského konfliktu na Ukrajině. Například vlaky Českých drah přivezly na přelomu února a března 2022 v České republiky 3 700 uprchlíků; opačným směrem odvezly tuny humanitární pomoci.
Další skupinu zvláštních vlaků představují ty historické, sestavené z vozidel, která nejsou v pravidelném provozu k vidění. Jedná se většinou o muzejní exponáty. Celou soupravu pak může vést parní, historická motorová anebo elektrická lokomotiva.
Pro speciální vlaky vlastně neexistují hranice. Vybrané cíle se totiž neomezují pouze na území na České republiky, Soukromé vlaky jezdí na Slovensko, do Polska, Maďarska, Rakouska nebo Německa.
Vedle soukromé speciální vlakové soupravy existuje varianta v podobě připojení zvláštního vozu k pravidelnému vlaku. Tato možnost je sice méně flexibilní, avšak ekonomicky úspornější. Kromě standardních vozů se dají připojit též vagóny lůžkové či jinak speciální. S provozovatelem lze domluvit zastavení i ve stanici, v níž pravidelný spoj standardně nestaví.
A cena?
Orientační příklad ceny poskytly České dráhy. Za pronájem motorového vozu řady 810 (za jízdu či prostoj) v délce cca 3 hodiny, při ujeté vzdálenosti přibližně 100 kilometrů zaplatí objednatel 14 800 Kč bez 21% daně.
Autor: Dagmar Lánská (informace poskytl národní dopravce České dráhy, a.s.)