Otevřít menu
Doprava dnes
-

Trochu jiné zprávy z dopravy

Doprava má pro člověka a obecně celou společnost velký význam. Den co den využíváme nějaký dopravní prostředek k tomu, abychom se dostali do práce, do školy, na dovolenou, nebo si nechali doručit zásilku. Zároveň ale doprava představuje významný zdroj zátěže životního prostředí. Celkový podíl dopravy na emisích všech skleníkových plynů činí 25 %.

8:00 / 8. dubna 2022
Trochu jiné zprávy z dopravy i

Foto: pixabay.com

Silniční doprava patří k nejvýznamnějším znečišťovatelům životního prostředí. Na svědomí má 72 % všech emisí pocházejících právě z dopravy.

Na naší planetě jezdí už více než miliarda aut, která do ovzduší ročně vypustí skoro 1,7 miliardy tun skleníkových plynů, většinou oxidu uhličitého. Náklaďáky mohou přibližně za polovinu škodlivin.

Počet automobilů neustále roste. Odhaduje se, že do roku 2040 jich bude světové silnice brázdit dvojnásobek současného stavu.

A kolik se dá najít odpadků kolem silnic (nejen z našich svačin)?  Skoro 2 tuny!

Letecká doprava představuje nejrychleji rostoucí sektor v oblasti dopravy a logistiky.

Předpokládá se, že v roce 2040 padne hranice 20 bilionů nalétaných kilometrů. Nyní je to zhruba polovina.

Přestože statisticky letadlem letělo zatím pouze 5 % lidí na světě, denně jej ke svým cestám využívá kolem 10 miliónů cestujících. Každou vteřinu se ve vzdušném prostoru pohybuje v průměru asi 4 tisíce letadel s více jak 60 tisíci pasažéry na palubě; každou třetí vteřinu pak jedno přistane.

Takové množství letadel se, samozřejmě, v kvalitě životního prostředí odrazí. Aktuálně tvoří podíl letecké dopravy na celkových emisích oxidu uhličitého 13,4 %; za 30 let by se mohlo jednat  až o 22 %.

Nepřehlédnutelným faktorem zatěžujícím ekologii je také stravování v oblacích. Z něho se totiž ročně vyprodukuje necelých 6 milionů tun „nádobí“ na jedno použití;   vyhodí se 1,14 milionu tun nezkonzumovaného jídla.

Lodní doprava v zatěžování planety nezůstává pozadu. Její díl je jen o něco málo větší než u letectví, a to 13,6 %.  S rozvojem nákladní dopravy pravděpodobně ještě poroste.  Pro příklad – jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Po mořích a oceánech se takových lodí plaví na 90 tisíc.

Největší znečištění postihuje hlavně okolí přístavů a rušných koridorů, jimiž lodě plují. Oxid uhličitý navíc zvyšuje kyselost vody, což je nebezpečné pro korály a celou řadu živočichů.

Železniční doprava s ohledem na množství vypouštěných škodlivin (0,5 %) vychází v porovnání se silniční, leteckou i lodní dopravou nejlépe - v osobní i nákladní dopravě. Vlaky produkují mnohem méně škodlivých látek, zejména pak oxidu uhličitého.

Účelem článku určitě není přilévat olej do ohně vášnivých debat kolem uhlíkových stop, naftových motorů a „zeleného“ řešení. Má vést pouze k zamyšlení - co může udělat každý z nás proto, abychom alespoň trochu odlehčili naší planetě ...

 

Autor: Dagmar Lánská

 

zpět na články

inzerce

nahoru