Otevřít menu
Doprava dnes
-

Trolejbus, osvědčený dopravní prostředek, který se znovu hlásí o slovo

Pro někoho nostalgická vzpomínka na doby dávno minulé, pro jiného běžný dopravní prostředek. V některých městech, nejen v Čechách, představují trolejbusy stabilní součást městské hromadné dopravy již několik desítek let. Jinde o jejich zavedení, případně znovu zavedení uvažují. Trolejbusy letos slaví výročí 140 let od svého vzniku.

8:00 / 11. listopadu 2022
Trolejbus, osvědčený dopravní prostředek, který se znovu hlásí o slovo i

Foto: Trolejbus Trollino 24 (zdroj: smartnovinky.cz)

První trolejbus na světě sestrojil německý vynálezce, průmyslník a také průkopník elektrické nekolejové trakce Werner von Siemens. Svůj „Elektromote“ představil společnosti dne 29. dubna 1882.

Základ Siemensova prvního trolejbusu tvořil kočár Prototyp, do něhož mladý konstruktér namontoval dva elektromotory. K nim následně pomocí kabelů přivedl elektrický proud z kontaktního vozíčku projíždějícího po dvou trolejích zavěšených nad cestou.  Zapálený vynálezce dokonce v Berlíně postavil zkušební trať v délce 540 metrů, aby své vynálezy mohl ihned testovat. Po šesti týdnech byl ale provoz zastaven a trolejové vedení o několik dní později rozebráno. Myšlenka však neusnula.

Trolejbusová doprava zaznamenala největší rozkvět v polovině 20. století. Na českém území se poprvé objevila v prvním desetiletí 20. století, zejména v místech, kde nebylo možné provozovat klasickou tramvajovou trať. V roce 1907 začaly jezdit trolejbusy v Českých Velenicích a o dva roky později je zavedlo město České Budějovice.  

Ke značnému rozmachu provozu trolejbusů napříč Evropou došlo v polovině 20. století, avšak postupně začaly být vytlačovány autobusy. Situaci změnila až ropná krize, a tak od 80. let 20. století se trolejbusová doprava začala opět rozšiřovat.

Trolejbusy mají svou historii i na našem území. První z nich sestrojily v roce 1936 firmy Praga, Škoda a Tatra. Nejvíce cestujících svezl typ Škoda 9Tr, mezi lety 1961 a 1982 se jich vyrobilo skoro 7 500 vozů. Z dílen kopřivnické továrny vyjelo v období osmi let, konkrétně v letech 1948 až 1955, bezmála 200 vozů Tatra T 400. Praga vyrobila pouze model Praga TOT. Projekty Praga TNT a Praga TB 2 se jí zrealizovat nepodařilo.

V současnosti jezdí nejvíce trolejbusů v Brně, naopak nejmenším provozem disponují Mariánské Lázně, potažmo Praha; nejdéle obsluhují linky MHD v Plzni (bez přerušení od roku 1941); nejmladší sítí tohoto druhu je potom chomutovsko-jirkovská (zprovozněná v roce 1995).

V našem hlavním městě byl trolejbusový provoz ukončen v roce 1972. Nyní pražský dopravní podnik uvedl do zkušebního provozu novou trolejbusovou trať Letňany – Čakovice, přičemž zahájení plného provozu trolejbusů plánuje na jaro příštího roku.

Součástí pražské hromadné dopravy se stane také 20 velkokapacitní vozů o délce 24,7 metrů, které dopravce nasadí na linku 119 z Nádraží Veleslavín na pražské letiště Václava Havla.

Od začátku 21. století se většina trolejbusů vyrábí s hybridním pohonem, jenž vozům umožňuje vozům i bez trakčního trolejového vedení.

V českých městech vyvíjejí a konstruují trolejbusy tuzemské firmy nebo výrobci v sousedních státech.

 

Autor: Dagmar Lánská

Trolejbus, osvědčený dopravní prostředek, který se znovu hlásí o slovo Foto: Elektromote (zdroj:cs.wikipedia.org) . Trolejbus, osvědčený dopravní prostředek, který se znovu hlásí o slovo Foto: Škoda 14TrM a Solaris Trollino 12 (zdroj:cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru