Otevřít menu
Doprava dnes
-

Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví

České letectví má bohatou historii plnou zajímavých faktů a událostí. Ne všechny se ovšem donesou až k očím i uším laické veřejnosti, a přesto stojí za pozornost. Někdy dokonce překvapí i samotné fanoušky letectví. Pojďme se na několik z nich podívat.

8:00 / 25. dubna 2023
Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectvíi

Foto: Aero A-10 (cs.wikipedia.org)

Historie českého, respektive československého, letectva sahá do období před vznikem samostatné Československé republiky. První samostatné letecké útvary se totiž začaly formovat již během první světové války v Rusku. Zde potom v únoru 1918 vznikl 1. československý letecký a automobilní oddíl. A právě legionáři, jak byli příslušníci československých vojenských jednotek nazýváni, společně s piloty stáli za zrodem prvního československého letectva.

Původní leteckou flotilu zahraničního, zejména německého a francouzského, původu postupně nahrazovaly stoje domácí konstrukce tehdejších hlavních výrobců Aero, Avia a Letov. Kvalitní práce proslavila české továrny i za hranicemi a Československý letecký průmysl se brzy stal jedním z největších a nejvýznamnějších v Evropě. A to platí dodnes.

První letoun českého původu vyrobený na našem území

První opravdu český letoun sestrojil mladoboleslavský strojař Metoděj Vlach. Své třetí a nejúspěšnější letadlo začal stavět v roce 1910. První veřejný let celodřevěného jednoplošníku o rozpětí křídel deset metrů, váze 720 kilogramů, dvoumetrovou vrtulí a motorem o výkonu 28 kW se konal o dva roky později.

První československý letoun

První letadlo vyrobené v nově vzniklém Československu bylo dílem spolku Bohemia z Plzně. Jednomotorový dvouplošný cvičný letoun Bohemia B-5 zkonstruoval v roce 1919 český letecký průkopník Ing. Oldřich Haller.

První národní výškový rekord

Prvního národního výškového rekordu dosáhl v prosinci 1922 tovární pilot Aerovky Jan Novák, když na stroji A-10 s nákladem 500 kilogramů vystoupal do výšky 5284,2 metrů.

První mezinárodní trofej pro československé sportovní létání

O historicky první vítězství na poli sportovního létání se zasloužil Zdeněk Lhota, jenž se ve dnech 29. 7. až 1. 8. 1923 zúčastnil mezinárodních závodů turistických letadel v Bruselu. Za první místo se sportovním dolnoplošníkem Avia BH-5 mladých konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna získal putovní "Pohár belgického krále".

První dopravní letadlo

Československo bylo jednou z prvních zemí, které začaly používat letadla k dopravě civilních cestujících. Státní zakázku splnilo v roce 1926 tehdejší Aero se svým jednomotorovým dopravním letounem smíšené konstrukce Aero A-23. Dvouplošník s pevným záďovým podvozkem a kapacitou 5–6 pasažérů a dvěma členy posádky zkonstruoval ing. Antonín Husník. V roce 1928 bylo ČSA předáno šest sériových strojů.

Další perličky z méně známé historie českého letectví přineseme v některém z příštích článků.

Autor: Dagmar Lánská

Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví Foto: Aero A-23 (cs.wikipedia.org). Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví Foto: Avia BH-5 (cs.wikipedia.org). Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví Foto: Avia CS-99 (cs.wikipedia.org). Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví Foto: Bohemia B5 (cs.wikipedia.org).
zpět na články

inzerce

nahoru