Otevřít menu
Doprava dnes
-

1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodu

Letošní ročník vzpomínkové jízdy historických vozidel 1000 mil československých se konalo ve dnech 14. – 17. června 2023. Byl připomínkou a oslavou 90. výročí od prvního závodu 1000 mil československých 1933. Soutěž začínala ve středu 14. června, poslední etapa zavedla posádky v sobotu 17. června do cíle před Národní technické muzeum na Letné. V obou dnech akci navštívilo velké množství fanoušků. K vidění byly ty nejkrásnější historické automobily u nás, přičemž lákal i doprovodný program pro všechny generace. Letošní ročník se konal pod záštitou prezidentky Slovenské republiky Zuzany Čaputové a prezidenta České republiky Petra Pavla.

13:26 / 29. června 2023
1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodui

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Autoklub ČR.

Do soutěže letos vyjelo 115 posádek

Do soutěže letos vyjelo 115 posádek, podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do modelového roku 1939. „Na startu byly i tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa v roce 1933 zvítězil Ing. Petr Mucha, třetím vozem bude Tatra 77 z roku 1934. Trasa soutěže mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu a vůbec celý letošní ročník se snažíme přiblížit co nejvíce původnímu závodu,“ zmínil Jiří Patočka, ředitel soutěže.

Start 1000 mil československých 2023 proběhl ve čtvrtek 15. června v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR mezi 6.00 a 7.40 hod. Ovšem již den předtím, ve středu 14. června od 13.30 hodin, program začal příjezdem prvních soutěžních automobilů k technické přejímce, Opletalova ulice se postupně změnila v závodní depo. Pro diváky byl připraven bohatý doprovodný program, živá dobová hudba, stánky ŠKODA, Czech Motorsport a další. Nechyběly komentované rozhovory s účastníky soutěže. Ozdobou programu byla přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského byl připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou. „Akce probíhala podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Ulice se změní v ‚závodní depo', do kterého se postupně řadí automobily. Také atmosféra je velmi podobná, posádky lepí startovní čísla, diskutují o trati. Je úžasné to vidět na vlastní oči,“ říká Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

Jedinečnou podívanou – přehlídku „Móda s vůní benzínu“ pro návštěvníky Opletalovy ulice ve středu odpoledne připravil Salon první republiky. Závod 1000 mil československých byl totiž tehdy nejen jedním z nejdůležitějších závodů, ale také významnou společenskou událostí, kterou si nenechaly ujít přední špičky tehdejší společnosti. „Víte, co se při takové příležitosti nosilo? Na přehlídce jsme prezentovali nejen originály z naší soukromé sbírky, ale také modely zhotovené přesně podle dobových střihů a módních katalogů,“ přiblížila Sylvie Zouharová Dyková.

Doprovodný program byl věnován Elišce Junkové

Na středeční akci se také podílely Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského (NPMK). V budově Pedagogické knihovny J. A. Komenského, která se nachází přímo vedle budovy Autoklubu ČR, se uskutečnil ve středu 14. června 2023 od 14.00 do 17.00 hodin doprovodný vzdělávací program pro děti na téma „Buď jako Eliška!“ na podporu dopravní výuky. Doprovodný program v prostorách Pedagogické knihovny, Jeruzalémská 12, Praha 1 byl věnován osobnosti Elišky Junkové – jejím úspěchům a odhodlání. Děti se pomocí informačního panelu seznámily s osudem královny volantu. Byla pro ně připravena tři stanoviště (Chytrý jako Eliška, Šikovný jako Eliška, Odvážný jako Eliška), u nichž plnily dané úkoly.

V sobotu 17. června po 17.00 hodině vyvrcholila soutěž 1000 mil československých 2023 před budovou Národního technického muzea. „Jsem nesmírně rád, že se Národní technické muzeum může na této mimořádné akci opět podílet. Dlouholetý ředitel závodu Miroslav Krejsa svým neobyčejným úsilím dovedl soutěž na evropskou úroveň a věřím, že se s iniciativou Veteran Car Clubu Praha bude dál výborně rozvíjet,“ řekl generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.  

Sobotní odpolední program Národního technického muzea byl připraven především pro rodiny s dětmi, a aby zpestřil čekání na vyvrcholení závodu – dojezd posádek do cíle před budovu muzea. K vidění byly připraveny ukázky funkčních modelů, díky kterým děti poznaly, jak funguje například spalovací motor a mnoho dalšího. Děti ve věku 3 až 7 let se mohli projet ve šlapacích autíčkách z dílny Czech Pedal Cars a zúčastnit se již třetího ročníku závodu šlapacích autíček „Rallye NTM“ v jízdách pravidelnosti.

Vítězem letošního ročníku byla Hadimrška kabrio

Vozidla ve čtvrtek vyrazila s pořadatelskou podporou v doprovodných vozech Škoda po cestě co nejvíce kopírující původní trasu závodu. V Kolíně je čekal průjezd pobočkou společnosti Eurovia. Časové kontroly v moravské metropoli zajistilo Technické muzeum Brno. Slovenská soutěž proběhla ve spolupráci s Veterán klubem Bratislava. Cíl první etapy byl v nádherných kulisách Bratislavského hradu. Další den soutěž pokračovala jízdou pravidelnosti na závodním okruhu v Dĺhé a slalomem v Záhorské Bystrici. V sobotu se pak posádky vracely do Prahy. V Brně byl průjezd oživený atraktivním areálem Nová Zbrojovka a centrem města za účasti velkého množství návštěvníků, jízda historických automobilů totiž byla součástí zdejších Dnů dopravní nostalgie. Cíl byl pak před Národním technickým muzeem v Praze, kde si mohli návštěvníci vedle historických skvostů užít také doprovodný program.

Zejména sobotní etapa byla spojena se špalíry diváků podél trati, od první časové kontroly ve slovenském Holíči až po cíl v Praze. Závěr poznamenala nepřízeň počasí, od Přibyslavi stihly posádky silné lijáky. „Přesto do cíle nedojelo pouze deset automobilů, což vzhledem k podmínkám v závěru považuji za skvělý výsledek. Chci poděkovat všem našim partnerům za vynikající spolupráci a podporu,“ uvedl Jiří Patočka, ředitel soutěže. Vítězná posádka Peter Verdonič s Jurajem Margetinem obdržela pouze 22 trestných bodů. Soutěží se v jízdě pravidelnosti, cílem je co nejpřesněji dosáhnout průměrné rychlosti 45 km/h. Jejich Tatra 57 Sport Cabrio patří mezi velmi úspěšné vozy, v novodobé historii startovala už třikrát a pokaždé skončila na druhém místě ve své třídě. Letos se tedy dočkala vítězství v absolutním pořadí.

Průjezdy 1000 mil československých 2023:

Čtvrtek 15. června

6.00 Start Praha – Opletalova

7.00 Kolem Českého Brodu

7.30 Kolín

8.10 Kolem Golčova Jeníkova

9.20 Polná

10.50 Velká Bíteš

11.15 Ostrovačice, hotel D1

12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)

14.10 Lednice náměstí

14.50 Lanžhot státní hranice

15.35 Malacky

16.15 Cíl – Bratislavský Hrad

16.45 Bratislava, Rybné námestie

 

Pátek 16. června

9.00 Start Bratislava, Rybné namestie

10.00 motokáry Dĺhá

11.00 Stúpava

12.30 Děvín

13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie

 

Sobota 18. června

6.30 Start Bratislava, Rybné námestie

7.10 Malacky

8.35 Holíč

8.50 Hodonín

11.10 Brno, Nová Zbrojovka

11:45 Brno, Dominikánské náměstí

12.45 Velká Bíteš

14.00 Přibyslav

14.20 Chotěboř

14.40 Golčův Jeníkov

15.20 Čáslav

17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum

 

VÝSLEDKY:

Absolutní vítěz a vítěz kategorie do 1500 ccm

St. č. 34 – Peter Verdonič | Juraj Margetin – Tatra 57 Sport Cabrio, 1932

Kategorie do 750 ccm

St. č. 1 – Lukáš Kudrna | Hana Kudrnová – Jawa Minor Roadster, 1939

Kategorie do 1100 ccm

St. č. 20 – Václav Dostálek | Matilda Dlhopolčeková – Praga Baby, 1936

Kategorie do 2000 ccm

St. č. 55 – Vladimír Finsterle | Pavlína Kotoučová – Tatra 75 Cabrio, 1935

Kategorie přes 2000 ccm

St. č. 96 – Michal Rejman | Jan Červenka – Jaguar Mark IV, 1948

Dámský pohár

100 – Markéta Kafková | Pavlína Jirásková – Ford V8, 1933

Historie a současnost závodu 1000 mil československých:

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Autoklub ČR)

1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodu Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Autoklub ČR.. 1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodu Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Autoklub ČR.. 1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodu Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Autoklub ČR.. 1000 mil československých oslavilo 90 let od prvního závodu Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Autoklub ČR..
zpět na články

inzerce

nahoru