Otevřít menu
Doprava dnes
-

800 kilometrů tratí je v ČR pokryto evropským zabezpečovačem ETCS

Evropský zabezpečovač ETCS je budoucnost železnice. Propojí železnice evropských států, a navíc omezí lidský faktor či zvýší rychlost. To je pouze pár benefitů, které ETCS nabízí. Evropský zabezpečovač je na téměř 800 km tratí, přičemž Správa železnic s instalací postoupila. V současné době se dává na 417 km tratí v ČR.

11:00 / 5. prosince 2022
800 kilometrů tratí je v ČR pokryto evropským zabezpečovačem ETCSi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Správa železnic.

V přípravě je instalace zabezpečovače na více než 3300 km tratí

„Zavádění ETCS je jedním z hlavních úkolů, které Správa železnic má. Všechny vlaky na vybraných koridorech by od roku 2025 měly jezdit pod dohledem tohoto systému a my vynakládáme veškeré úsilí k tomu, abychom tento evropský závazek splnili,“ prozradil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Evropský zabezpečovač, který postupně nahrazuje často zastaralé národní systémy, je nyní instalován na 754 km tuzemských tratí. V příštím roce Správa železnic aktivuje ETCS například v úsecích Přerov – Brodek u Přerova, Ejpovice – Plzeň nebo Dětmarovice – Mosty u Jablunkova. V přípravě je ale instalace zabezpečovače na více než 3300 km tratí, a to včetně tratí vedlejších. V nadcházejícím roce by do zabezpečovače měla Správa železnic investovat 2,4 mld. Kč.

Evropský zabezpečovač je na jakékoliv trati do budoucna podmínkou pro zvýšení rychlosti na českých železnicích nad současných 160 km/h. Instalován bude také na celou síť připravovaných vysokorychlostních tratí. Systém ETCS je rozdělen do několika úrovní podle toho, jaké technické prvky využívá a jaký stupeň zabezpečení na trati zajišťuje. Obecně však při správné funkci zabraňuje projetí návěsti Stůj, čímž zabraňuje možné srážce vlaků. Může také dohlížet na dodržování rychlosti na trati a dokáže zastavit vlak v případě, kdy strojvedoucí nedodrží bezpečné limity jízdy. Pro méně vytížené úseky připravuje Správa železnic také verzi ETCS Regional ve variantách ETCS L1 Limited Supervision a ETCS STOP.

"Od roku 2025 bude z výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny," zmínil Svoboda.

Publikoval: Richard Mrkvička (Zdroj: Správa železnic a ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru