Aero Vodochody poslalo modernizované Albatrosy přímou čarou! Letěly samy
Aero Vodochody nevyvíjí a nevyrábí pouze samotné letouny, ale také jim dělá generální opravy či modernizuje letadla pro zákazníky. Dva roky probíhala generální oprava tří strojů L-39ZA Albatros, které se konečně vydaly zpět do Nigérie. Letouny letěly na svou domovskou základnu po své vlastní ose, což je neobvyklé.
Aero Vodochody poslalo africké letouny zpět do Nigérie se svými piloty
Aero Vodochody poslalo africké letouny zpět do Nigérie se svými piloty. Testovací piloti Vladimír Továrek, Vytautasi Poležal a Radovan Cingel absolvovali 5000 kilometrů dlouhou cestu z Vodochod do nigérijského Kano. Cesta jim trvala čtyři dny, kdy každý pilot byl ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger).
„Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl Vladimír Továrek, testovací pilot Aera Vodochody.
„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit. Nejen že je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků nejen z Aera, ale i z dalších externích institucí, která v tomto případě fungovala dokonale,“ řekl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti AERO, odpovědný za tento projekt.
Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích. Následně na nich v hangárech Aera započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací. Nigérijské letouny jsou nově vybaveny systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace, a také head-up displejem. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu stíhacích letounů JF-17.
Publikoval: Karel Geba (Zdroj: Aero Vodochody)
