Otevřít menu
Doprava dnes
-

Aerolinky přemýšlí, jak obletět Rusko. Finové to vezmou přes severní pól

Uzavřením vzdušného prostoru nad Ruskem vybraným zahraničním dopravcům vyvstala před evropskými aerolinkami nová otázka. Jak velké území Ruské federace obletět? Příkladem jednoho z řešení může být finský Finnair, který pro své lety z Helsinek do Japonska zvolil cestu přes severní pól.

15:09 / 21. března 2022
Aerolinky přemýšlí, jak obletět Rusko. Finové to vezmou přes severní póli

Foto: AP

Uzavření ruského vzdušného prostoru se nejvíce dotklo právě letů z Evropy do jihovýchodní Asie. Největší země světa leží přímo v cestě a aerolinky ztratily možnost nejkratší možné cesty. Příklad finského leteckého dopravce Finnair ukazuje, jak se s takovou překážkou vypořádat. Píše to web CNN.

Finský národní dopravce létal před ruskou invazí do Ruska z Helsinek do Tokia za necelých 9 hodin a urazil přes 5 000 kilometrů. Většinu cesty se letadlo nacházelo právě nad územím Ruska. Přeletělo však také přes Čínu a Mongolsko.

26. února se takový let uskutečnil naposledy. Hned poté Rusko zakázalo finským letadlům přelet nad jeho územím. Finnair tak dočasně pozastavil své lety do východní a jihovýchodní Asie a musel začít hledat novou trasu. „První hrubý výpočet jsme provedli již dva týdny před samotným uzavřením,“ sdělil Riku Kohvakka, manažer letového plánování společnosti Finnair.

Finská letadla mířící do Asie zvolila cestu na sever. Po vzlétnutí v Helsinkách směřují k norskému souostroví Špicberky, poté přeletí přes severní pól a Aljašku. Do Japonska se tak dostanou oklikou přes Pacifik.

Cesta tímto způsobem trvá 13 hodin a měří bezmála 13 000 kilometrů. Zároveň se spotřebuje o 40 procent více paliva. Finnair první prodloužený let vypravil 9. března.

Polární nebo jižní cesta                

Jak se tak dlouhý let změní během týdne? Kohvakka vysvětluje, že se takový proces děje automaticky. „Všechny velké aerolinky mají svůj vlastní počítačový systém letového plánování, který používají ke změnám tras.“

Finnair měl podle Kohvakky dvě možné trasy s cílem v Japonsku, které by se efektivně vyhnuly Rusku - jižní nebo severní. Kromě cesty přes severní pól bylo možné letět také přes východní Evropu: Kavkaz, středoasijské republiky, do Číny a Koreje. Ačkoli je vzdálenost delší, při dobrých povětrnostních podmínkách může být doba letu podobná té na severní cestě.

Při rozhodování o volbě trasy je v potaz brána i předpokládaná spotřeba paliv ovlivňující vyšší cenu letu, nebo výjimečné přírodní podmínky, tedy terén či teplota. Aerolinky z těchto důvodů upřednostňují nutné lety s nákladem. Zájem pasažérů je spíše menší.

Další aerolinkou, která cestu přes severní pól využívá je Japan Airlines. Spoj mezi Londýnem a Tokiem létá nyní přes Aljašku, Kanadu, Grónsko a Island. Podle Flightradar24 se doba letu oproti cestě přes Rusko navýšila o dvě a půl hodiny.

Uzavření vzdušného prostoru není nijak ojedinělou situací. Děje se často například z důvodu vojenských cvičení. Již dříve se kvůli konfliktům uzavřel prostor nad Afghánistánem, Sýrií či Pákistánem. Ovšem omezení takových rozměrů jako nyní neplatilo od dob studené války. Tehdy se většina evropských aerolinek vyhýbala sovětskému vzdušnému prostoru úplně.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.idnes.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru