Otevřít menu
Doprava dnes
-

Alkohol za řidítka nepatří

V loňském roce vyšetřovala Policie ČR přes 2 800 nehod, které zapříčinili cyklisté. U více než 800 zaviněných nehod pak hrál roli alkohol. Přestože cyklisté nemusí vlastnit žádný řidičský průkaz, musí se stejně jako řidiči chovat podle pravidel silničního provozu, a měli by se tedy před jízdou vyvarovat pití alkoholu.

12:58 / 27. července 2023
Alkohol za řidítka nepatříi

Foto: Plakát projektu „Na kole jen s přilbou“. Zdroj: tymbezpecnosti.cz

Police loni vyšetřovala 2 834 nehod, které zapříčinili cyklisté, což v celkovém počtu znamená 65 % všech nehod s účastí cyklistů. Alkohol figuroval u 819 zaviněných nehod, přičemž cyklisté pod vlivem alkoholu byli viníky v 782 případech. V 550 případech bylo cyklistům naměřeno více než 1,51 promile alkoholu v krvi.

Cyklisté se jakožto řidiči nemotorových vozidel musí řídit povinnostmi účastníka silničního provozu. Měli by tedy znát jak základní zásady bezpečného pohybu v silničním provozu, tak dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Co způsobuje alkohol u cyklistů?

Alkohol funguje u cyklistů podobně jako u řidičů motorových vozidel – dodává jim sebedůvěru, a přitom snižuje jejich vnímání, zpomaluje reakce a zhoršuje schopnost řídit. Takoví cyklisté jsou pak nebezpeční nejen pro sebe, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5x, u cyklisty až 20x.

Cyklistou se ze zákona rozumí i osoba jedoucí na koloběžce, případně na elektrokoloběžce (ovšem jen do maximálního výkonu 250 W a maximální rychlosti 25 km/h).

„Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, je hůře viditelný a většinou na hlavě nemá ochrannou přilbu. Pro vlastní i cizí bezpečnost není vhodné se v nočních hodinách na elektrokoloběžce dopravovat domů pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Jezdec na elektrokoloběžce, respektive řidič, by se dopouštěl protiprávního jednání,“ upozornila Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti. 

Sankce za jízdu pod vlivem alkoholu

Cyklisté mohou na jízdu pod vlivem alkoholu doplatit i ve chvíli, kdy k žádné nehodě nedojde. Policisté totiž mohou kontrolní zkoušky na alkohol provádět nejen u řidičů motorových vozidel, ale i u cyklistů. Cyklistovi, který jede na jízdním kole pod vlivem alkoholu, hrozí sankce ve správním řízení od 2 500 Kč do 20 000 Kč. Je-li u cyklisty zjištěn z důvodu ovlivnění alkoholem tzv. stav vylučující způsobilost, může mu být uložena pokuta od 25 000 Kč až do výše 50 000 Kč. V situaci, kdy cyklista odmítne dechovou zkoušku podstoupit, hrozí mu pokuta od 25 000 Kč až do 50 000 Kč. 

„Bez ohledu na hrozící sankce, by měli cyklisté zvážit následky dopravní nehody pod vlivem alkoholu. Velmi zranitelný účastník silničního provozu, navíc pod vlivem alkoholu, to už je doslova hazard se životem. To, že jsme zemí s nulovou tolerancí alkoholu za volantem i za řídítky, není ze strany cyklistů příliš zohledňováno, což dokládají i statické údaje za první pololetí 2023, kdy jsme odhalili 203 cyklistů, s naměřenou hodnotou alkoholu vyšší než 1,51 promile,“ dodala plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR.

Evropská tolerance alkoholu za řidítky

Většina evropských států je k cyklistům pod vlivem alkoholu shovívavější. V ČR i SR platí pro cyklisty nulová tolerance alkoholu, ostatní evropské státy mají toleranci za řidítky většinou do 0,5 promile. V Německu můžete ale nasednout na kolo dokonce i se 1,6 promile.

 „Jsme rádi, že patříme mezi země, kde pro cyklistu nulová tolerance alkoholu v krvi při jízdě na kole stále platí. A zejména v současné době rozmachu sdílených elektrických koloběžek, které už nyní bohužel mladí hojně využívají na cesty z večerní zábavy domů,“ zakončil Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: bezpecnenasilnicich.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru