Otevřít menu
Doprava dnes
-

Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska

Alstom, globální lídr v oblasti chytré a udržitelné mobility, podepsal historickou dohodu se švédským národním železničním operátorem SJ o dodávce 25 elektrických vysokorychlostních vlaků Zefiro Express s opcí na dalších 15 vlaků. První závazná objednávka má hodnotu přibližně 650 milionů euro.

16:16 / 6. dubna 2022
Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska i

Foto: ALSTOM

Česko by mělo sledovat situaci ve světě ohledně VRT

Česko také plánuje veliké investice do rozvoje vysokorychlostních tratí a špičkových vlaků – proto má smysl sledovat, jak postupují jiné vyspělé země Evropy či světa.

Vlaky Zefiro Express jsou součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní vlaky Avelia. Jde o nejširší portfolio na trhu, pokrývající maximální provozní rychlosti mezi 200 km/h a 350 km/h. Dopravci mohou vybírat z široké škály konfigurací a architektur; jednopodlažní nebo dvoupodlažní, s koncentrovanou nebo distribuovanou trakcí, kloubovou nebo nekloubovou architekturou, nebo s možností naklánění. Také aktuální zakázka pro švédské dráhy byla „šitá na míru“, aby vlaky obstály i v náročných povětrnostních podmínkách a při teplotách hluboko pod bodem mrazu.

Za posledních 40 let se po celém světě prodalo téměř 3000 vysokorychlostních vlaků s technologiemi od Alstomu. Patří k nim i vysokorychlostní vlaky Pendolino známé z českých železnic. Nové vlaky Zefiro Express budou nejrychlejší ve Švédsku vůbec, schopné provozu při maximální rychlosti 250 km/h a budou alternativou pro leteckou dopravu. První vlak je naplánován na dodání v roce 2026.

„Alstom je nesmírně hrdý na to, že dodává tyto nové vysokorychlostní vlaky pro SJ. Jde o historickou dohodu, která změní způsob cestování cestujících po celé zemi. Vzhledem k obavám ze změny klimatu je vysokorychlostní železnice primární alternativou letecké dopravy. Je to pohodlné a nyní i velmi rychlé. Tento trend vidíme všude a Alstom je lídrem v této oblasti se zkušenostmi z několika projektů vysokorychlostních vlaků po celém světě. Děkujeme SJ za jejich důvěru v nás,“ říká Rob Whyte, výkonný ředitel Alstom Nordics.

Navrženo pro švédské podmínky

Vlaky Zefiro Express jsou navrženy pro provoz v drsných povětrnostních podmínkách – i když teploty klesnou až na -40 °C – a jejich špičková technologie zajistí cestujícím bezpečnou a pohodlnou cestu. Podlahy ve vagonech jsou rovné a bez ramp, což umožňuje snadné nastupování, vystupování i pohyb ve vlaku.

Každý z nejmodernějších vlaků Zefiro Express bude mít celkovou kapacitu 363 sedadel a poskytne cestujícím výjimečný zážitek z cestování – vlaky byly ergonomicky navrženy pro maximální pohodlí a mají prémiová sedadla a osvětlení.

Šířka vagónu, elektrické systémy a signalizační systémy byly vyvinuty s vědomím, že vlaky budou jezdit jak ve Švédsku, tak v Dánsku, ale budou také certifikovány pro provoz v Norsku.

Lídr ve vysokorychlostních vlacích

Zefiro Express je součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní a velmi vysokorychlostní vlaky Avelia – jde o nejširší portfolio na trhu, pokrývající maximální provozní rychlosti mezi 200 km/h a 350 km/h. K dispozici je široká škála konfigurací a architektur, které nejlépe vyhovují potřebám zákazníků; jednopodlažní nebo dvoupodlažní, s koncentrovanou nebo distribuovanou trakcí, kloubovou nebo nekloubovou architekturou, nebo s možností naklánění. Za posledních 40 let se po celém světě prodalo téměř 3000 vysokorychlostních nebo velmi vysokorychlostních vlaků s technologií od Alstomu.

Alstom je nejvýznamnějším dodavatelem na švédském železničním trhu, dodal více než 1000 vlaků na švédské železnice. Alstom má také několik velkých smluv na údržbu, které provádí v 19 místních depech, včetně těch v Motala a Västerås, které se specializují na rozsáhlé opravy a renovace. Společnost také řídí zavádění ERTMS (evropský systém řízení železniční dopravy) ve Švédsku, a to jak ve vlacích, tak i na trati, a dodává standardizovaný vnitrostátní dopravní systém švédské dopravní správě.

Alstom je průkopníkem řešení udržitelné mobility, s ambicí usnadnit v globálním měřítku přechod na dopravní systémy s nízkou klimatickou stopou. Mezi tyto inovace patří proslulý Coradia iLint, první osobní vlak na světě s vodíkovým pohonem – Alstom nyní chystá jeho představení českým a slovenským zákazníkům, dojde k tomu v druhé polovině května. Coradia iLint je vlak na vodíkové palivové články, který vyrábí vlastní elektrickou energii na palubě, během provozu tak nevypouští nic jiného než vodu.

Autor článku: Bc. Karel Geba (Čerpáno z ALSTOM)

Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM. Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM. Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM. Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM. Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM. Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska Foto: ALSTOM.
zpět na články

inzerce

nahoru