Alstom dodá 25 vysokorychlostních vlaků do Švédska
Alstom, globální lídr v oblasti chytré a udržitelné mobility, podepsal historickou dohodu se švédským národním železničním operátorem SJ o dodávce 25 elektrických vysokorychlostních vlaků Zefiro Express s opcí na dalších 15 vlaků. První závazná objednávka má hodnotu přibližně 650 milionů euro.
Česko by mělo sledovat situaci ve světě ohledně VRT
Česko také plánuje veliké investice do rozvoje vysokorychlostních tratí a špičkových vlaků – proto má smysl sledovat, jak postupují jiné vyspělé země Evropy či světa.
Vlaky Zefiro Express jsou součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní vlaky Avelia. Jde o nejširší portfolio na trhu, pokrývající maximální provozní rychlosti mezi 200 km/h a 350 km/h. Dopravci mohou vybírat z široké škály konfigurací a architektur; jednopodlažní nebo dvoupodlažní, s koncentrovanou nebo distribuovanou trakcí, kloubovou nebo nekloubovou architekturou, nebo s možností naklánění. Také aktuální zakázka pro švédské dráhy byla „šitá na míru“, aby vlaky obstály i v náročných povětrnostních podmínkách a při teplotách hluboko pod bodem mrazu.
Za posledních 40 let se po celém světě prodalo téměř 3000 vysokorychlostních vlaků s technologiemi od Alstomu. Patří k nim i vysokorychlostní vlaky Pendolino známé z českých železnic. Nové vlaky Zefiro Express budou nejrychlejší ve Švédsku vůbec, schopné provozu při maximální rychlosti 250 km/h a budou alternativou pro leteckou dopravu. První vlak je naplánován na dodání v roce 2026.
„Alstom je nesmírně hrdý na to, že dodává tyto nové vysokorychlostní vlaky pro SJ. Jde o historickou dohodu, která změní způsob cestování cestujících po celé zemi. Vzhledem k obavám ze změny klimatu je vysokorychlostní železnice primární alternativou letecké dopravy. Je to pohodlné a nyní i velmi rychlé. Tento trend vidíme všude a Alstom je lídrem v této oblasti se zkušenostmi z několika projektů vysokorychlostních vlaků po celém světě. Děkujeme SJ za jejich důvěru v nás,“ říká Rob Whyte, výkonný ředitel Alstom Nordics.
Navrženo pro švédské podmínky
Vlaky Zefiro Express jsou navrženy pro provoz v drsných povětrnostních podmínkách – i když teploty klesnou až na -40 °C – a jejich špičková technologie zajistí cestujícím bezpečnou a pohodlnou cestu. Podlahy ve vagonech jsou rovné a bez ramp, což umožňuje snadné nastupování, vystupování i pohyb ve vlaku.
Každý z nejmodernějších vlaků Zefiro Express bude mít celkovou kapacitu 363 sedadel a poskytne cestujícím výjimečný zážitek z cestování – vlaky byly ergonomicky navrženy pro maximální pohodlí a mají prémiová sedadla a osvětlení.
Šířka vagónu, elektrické systémy a signalizační systémy byly vyvinuty s vědomím, že vlaky budou jezdit jak ve Švédsku, tak v Dánsku, ale budou také certifikovány pro provoz v Norsku.
Lídr ve vysokorychlostních vlacích
Zefiro Express je součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní a velmi vysokorychlostní vlaky Avelia – jde o nejširší portfolio na trhu, pokrývající maximální provozní rychlosti mezi 200 km/h a 350 km/h. K dispozici je široká škála konfigurací a architektur, které nejlépe vyhovují potřebám zákazníků; jednopodlažní nebo dvoupodlažní, s koncentrovanou nebo distribuovanou trakcí, kloubovou nebo nekloubovou architekturou, nebo s možností naklánění. Za posledních 40 let se po celém světě prodalo téměř 3000 vysokorychlostních nebo velmi vysokorychlostních vlaků s technologií od Alstomu.
Alstom je nejvýznamnějším dodavatelem na švédském železničním trhu, dodal více než 1000 vlaků na švédské železnice. Alstom má také několik velkých smluv na údržbu, které provádí v 19 místních depech, včetně těch v Motala a Västerås, které se specializují na rozsáhlé opravy a renovace. Společnost také řídí zavádění ERTMS (evropský systém řízení železniční dopravy) ve Švédsku, a to jak ve vlacích, tak i na trati, a dodává standardizovaný vnitrostátní dopravní systém švédské dopravní správě.
Alstom je průkopníkem řešení udržitelné mobility, s ambicí usnadnit v globálním měřítku přechod na dopravní systémy s nízkou klimatickou stopou. Mezi tyto inovace patří proslulý Coradia iLint, první osobní vlak na světě s vodíkovým pohonem – Alstom nyní chystá jeho představení českým a slovenským zákazníkům, dojde k tomu v druhé polovině května. Coradia iLint je vlak na vodíkové palivové články, který vyrábí vlastní elektrickou energii na palubě, během provozu tak nevypouští nic jiného než vodu.
Autor článku: Bc. Karel Geba (Čerpáno z ALSTOM)
![zpět na články](/gfx/zpet-na-clanky.png)