Otevřít menu
Doprava dnes
-

AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie

Zdeněk Chrdle zastává vedle pozice generálního ředitele ADŽ jednou týdně i roli strojvedoucího na soukromé trati AŽD Praha. 

14:29 / 29. září 2021
AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie

Jak se tak vysoce postavený člověk dostane k pozici strojvedoucího na Švestkové dráze? „Stát se strojvedoucím byl již od mala můj sen. Uskutečnilo se to, jak se říká, „až na stará kolena“, ale i tak mě to těší. Pomohla k tomu skutečnost, že se některé tratě u nás ukázaly jako nepotřebné a stát je chtěl prodat. Přišel jsem s myšlenkou, že bychom mohli mít svoji trať, kde bychom testovali nová zařízení a zjednodušili celý proces. A zde jsem chtěl také jezdit a sám testovat naše nové systémy a tak jsem udělal zkoušky a jezdím, usmívá se Chrdle. Samozřejmě i u státního majitele se testovat dá, ale je to daleko těžší a jsou zde komplikovanější podmínky tohoto zkoušení. A když se pak objevily na prodej dvě tratě, tak jsme si řekli: Dobře, koupíme je včetně všeho. A vydělané peníze jsme dali nejen na nákup tratí ale hlavně na modernizaci Švestkové dráhy. A zároveň jsme tím něco dobrého udělali pro lidi a pro naši zemi. Zkoušíme tady ty nejnovější systémy. Na kopidlnské trati budeme zkoušet hlavně řízení vlaku bez strojvedoucího,“vysvětluje Zdeněk Chrdle. 

Společnost AŽD Praha se po koupi dvou tratí do svého vlastnictví jednoznačně odrazila k dalším metám. „Věděli jsme, že fakt, že budeme mít soukromou dráhu, nás nakopne nahoru, získáme konkurenční výhodu a na své trati si budeme libovolně moci zkoušet a testovat, jak je zařízení např. stabilní, spolehlivé a přesně to se stalo“ těší generálního ředitele. 

Čím dál více lidí o této trati ví, což mi dělá velkou radost

„Byl to za mě dobrý krok, který nás napadl a hlavně, že i veřejnost vidí, že česká firma je tady schopna něco postavit, nové věci vyzkoušet, než to dá na velkou dráhu. Lidé vidí, že česká firma neutíká do nějaké exotické ciziny, ale odvádí tady daně, dělá tady dobré věci,“ nepochybuje Zdeněk Chrdle. „My jsme vlastně okopírovali systém velké dráhy, ale v malém. Máme tady vlastní traťovku, svoje zabezpečováky, svoje energetiky, máme tady svoje strojvedoucí, vlakvedoucí, dispečery, prostě stejně jako na velké dráze. Podařilo se nám tuto trať zaintegrovat do železniční sítě České republiky. Můžeme zkoušet věci, které naše státní železnice třeba ani nechce, ale slouží například pro zahraniční aplikace. Kolikrát se stalo, že představitelé Správy železnic řekli, tohle a tohle se nám líbí, tohle zase ne. Musím říct, že spolupráce se Správou železnic je dobrá a respektující se navzájem,“ praví Zdeněk Chrdle.

Soukromá trať AŽD Praha zvaná Švestková dráha je funkční a plnohodnotnou soukromou tratí. Název plyne z dávné historie. „Za první republiky a během války tady byly Švestkové sady až do 50. let. Švestky časem odumřely, ale název Švestková dráha prostě zůstal. Čím dál více lidí o této trati ví, což mi dělá velkou radost,“nezastírá generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle, pro něhož je Švestková dráha srdeční záležitostí, které obětoval spoustu času, aby mohl navíc vykonávat pozici strojvedoucího. „Musel jsem si udělat zkoušky na drážním úřadě a potom jsem prošel řadou zkoušek u dopravce - u nás. Musíte každý rok splňovat určité podmínky, a protože mi je více než 50 let, tak každý rok musím k doktorovi, není to žádná legrace,“ usmívá se Zdeněk Chrdle. 

Autor: Bc. Filip Červinka

AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie . AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie . AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie . AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie . AŽD Praha testuje na Švestkové dráze ty nejmodernější technologie .
zpět na články

inzerce

nahoru