Otevřít menu
Doprava dnes
-

BESIP spustil novou kampaň pro bezpečnost na silnici, která se týká zraku! Podpořil ji i ministr dopravy

V pondělí 19. září byla svolána tisková konference na Ministerstvu dopravy, která se týkala bezpečnosti na silnicích. Zástupci BESIP a GrandOptical představili novou kampaň, která řeší problémy zraku, jimž řidiči čelí. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) navíc prezentoval čísla vycházející z průzkumu mezi řidiči.

12:00 / 19. září 2022
BESIP spustil novou kampaň pro bezpečnost na silnici, která se týká zraku! Podpořil ji i ministr dopravyi

Foto: Tisková konference BESIP. Autor fotky: Karel Geba.

Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem

Podle BESIP řidiči podceňují kontrolu zraku, a proto byl s pomocí GrandOptical proveden průzkum na téma péče o zrak. Ten zodpověděl vzorek 500 řidičů. Průzkum odhalil, že zhruba každý pátý řidič si na řízení auta brýle nebere, i když by měl. Průzkum se týkal i cyklistů, přičemž 50 % cyklistů si za řídítka brýle nebo kontaktní čočky nebere.

„Chceme vám představit další projekt, na kterém se podílíme s konkrétním komerčním partnerem. Pokládáme takovou spolupráci v zájmu bezpečnosti silničního provozu za velmi užitečnou. Chceme zaměřit pozornost na řízení za snížené viditelnosti. Víme, že právě řízení za snížení neviditelnosti působí celou řadu komplikací. 67 lidí v loňském roce zahynulo na českých silnicích právě s tím, že příčinou byla snížená viditelnost,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Řidiči také podceňují preventivním měření svého zraku, i když vědí, že se jim pomalu zhoršuje. Polovina lidí si podle průzkumu nechává kontrolovat zrak jednou za dva roky, přičemž 14 % lidí u očního lékaře nebo v komerční optice na kontrole nebylo nikdy. Loňské statistiky při tom ukazují, že každý čtvrtý člověk by měl brýle či kontaktní čočky nosit. U těchto lidí se doporučuje změna korekce zraku nejméně o 0,75 dioptrie.

„Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat,“ dodal ministr dopravy.

Z 500 řidičů je si 61 % obeznámeno, že má nějakou vadu zraku. Ministr dopravy prozradil, že v 35 % se jedná o krátkozrakost, 20 % řidičů trpí dalekozrakostí a 26 % řidičů má problém se zhoršeným viděním za šera. Ten dále zdůraznil a motivoval řidiče k preventivním prohlídkám u očních lékařů nebo v dalších optikách. „To je údaj, který již dlouho sledují oftalmologové. Nad 50 let je například krátkozrakost dvakrát častější než u lidí pod 50 let. Znamená to, že 38 % řidičů by mělo při řízení nosit brýle nebo kontaktní čočky,“ prozradil Martin Kupka (ODS) a pokračoval: „Pokládáme tedy důležité se s touto kampaní na českou veřejnost obrátit. Další údaj se týká cyklistů, a sám na to upozorňuji jako cyklista, za řídítka si brýle beru pokaždé, ale skoro 50 % aktivních cyklistů, kteří by si měli brýle nebo čočky brát na kolo, tak podle toho průzkumu nečiní.“

Velké riziko představují lidé, kteří nikdy nebyli na měření zraku

Velké riziko představují lidé, kteří nikdy nebyli na měření zraku. Je dost velká pravděpodobnost, že nějakou vadu mají, ale neví o ní. Jde hlavně o lidi nad 40 let, protože právě kolem tohoto věku se zhoršuje zrak i lidem, kteří s ním nikdy neměli problém. Problematické je i chození na měření méně často než jednou za dva roky. Zrak se v čase mění, a to někdy dost významně,“ doplnil ministra dopravy komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Odborník z GrandOptical dále prozradil, že 23 % lidí na měření chodí každý rok, dalších 29 % chodí jednou za dva roky. Tedy celkem 52 % lidí dodržuje doporučenou frekvenci preventivních prohlídek, avšak například 14 % lidí na zrakové prohlídce nikdy nebylo.

„Mám jednu dobrou zprávu a jednu špatnou. Zhruba polovina lidí, přesně 52 %, si měří zrak pravidelně. Dokonce 23 % si ho měří každý rok, což je perfektní zejména v těch vyšších věkových skupinách nad 40 let. Ten zbytek už tak veselý není, 9% si měří zrak jednou za tři roky, dalších 9 % jednou za 4 – 5 let. Lehkou matematikou nám 30 % zbývá a ti si ho neměří vůbec nebo déle než za 5 let, což není v aktuální době ideální situace. Zmíněných 14 % lidi ten vznik deklaruje, že zrak nechalo změřit ani jednou,“ dodal Pavel Krejčí z GrandOptical.

Na akci také vystoupil vedoucí BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold, který se věnoval hlavně zhoršeným podzimním a zimním podmínkám při řízení. Podzim a zima s sebou přináší šero, brzkou tmu, déšť a mlhu. Tyto faktory ovlivňují ve větší míře řidiče, kteří mají problém se svým zrakem. „Špatný zrak ovlivňuje totiž zejména jízdu za snížené viditelnosti a ta se zhoršujícím se počasí roste,“ řekl vedoucí BESIP.

Průzkum rozlišoval i ženy a muže za volanty. Ženy řidičky trpí očními vadami častěji než muži, přičemž brýle nebo oční čočky nosí dvě třetiny žen a polovina mužů. Ženy jsou tak zodpovědnější a k očnímu lékaři na prohlídky chodí. Téměř 58 % žen si zrak nechá změřit jednou za dva roky, u mužů toto číslo činí 49 %. „Ženská část populace je vůči nošení brýlí a čoček za volantem významně odpovědnější, víc sleduje, aby za volantem dobře viděla. V tomto směru adresuji k ženské části řidičů poděkování a prosím všechny muže, aby si z žen vzali příklad,“ zakončil tiskovou konferenci ministr dopravy.

Autor: Karel Geba

BESIP spustil novou kampaň pro bezpečnost na silnici, která se týká zraku! Podpořil ji i ministr dopravy Foto: Tisková konference BESIP. Autor fotky: Karel Geba.. BESIP spustil novou kampaň pro bezpečnost na silnici, která se týká zraku! Podpořil ji i ministr dopravy Foto: Vedoucí BESIP Tomáš Neřold, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Autor fotky: Karel Geba.. BESIP spustil novou kampaň pro bezpečnost na silnici, která se týká zraku! Podpořil ji i ministr dopravy Foto: Tisková konference BESIP. Autor fotky: Karel Geba..
zpět na články

inzerce

nahoru