Otevřít menu
Doprava dnes
-

Blíží se mezinárodní konference IRFC 2022! Na International Rail Forum & Conference se bude řešit i příprava vysokorychlostních tratí

Na začátku října se uskuteční mezinárodní International Rail Forum & Conference v Praze. Konkrétně proběhne 5. až 7. října 2022, což je zhruba uprostřed českého předsednictví v Radě EU. Velkým tématem budou české dopravní priority, přičemž ty železniční dostanou mnohem větší váhu. Největším tématem budou vysokorychlostní tratě.

9:03 / 26. září 2022
Blíží se mezinárodní konference IRFC 2022! Na International Rail Forum & Conference se bude řešit i příprava vysokorychlostních tratíi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj fotky: IRFC.

Jsou dopravní priority v České republice nastaveny v rámci předsednictví správně?

Jsou dopravní priority v České republice nastaveny v rámci předsednictví správně? Na to budou odborníci hledat odpověď na IRFC 2022 v Praze. Zejména se zaměří na oblast strategického rozhodnutí o budování vysokorychlostní železnice v České republice i střední a východní Evropě. Toto je téma, které má propojit Evropu, a navíc pomoci zlepšit dopravní i ekonomickou situaci v zemích, kde VRT je. IRFC nabízí jedinečnou příležitost setkání. Na jednom místě se můžou sejít a diskutovat zástupci správců infrastruktur ze zemí střední a východní Evropy, zástupci průmyslu, dopravců a představitelé státní správy. Tato mezinárodní konference v dlouhodobém horizontu cílí na různé strategické oblasti na železnici.

První den se bude řešit příspěvek železničního sektoru pro Zelenou dohodu EU a interoperabilitu a standardizaci

Akce je rozdělena do několika částí, přičemž první den začne slavnostním zahájením a dále se bude věnovat Příspěvku železničního sektoru pro „Zelenou dohodu EU“. První sekce přinese širokou škálu řečníků, počínaje komisařkou Evropské komise pro dopravu, ministrem dopravy ČR a představiteli evropského a českého železničního sektoru. Tématem této sekce bude strategické směřování železnice v době postcovidové k naplnění cílů EU Green Deal a dalších aktuálních potřeb souvisejících s geopolitickou situací. Prezentace jednotlivých řečníků budou vždy reflektovat základní cíle celkové politiky a strategie směřování železnice jako páteře mobility v EU a členských státech z pohledu politiků, dopravců, manažerů infrastruktury a dodavatelského průmyslu. Touto sekcí bude provázet Libor Lochman. Dále dojde na odbornou diskusi a odpoledne se bude řešit Železniční interoperabilita a standardizace. Toto téma se bude věnovat diskusi o naplnění jednotného evropského železničního prostoru. Co interoperabilita pro rozvoj železnice znamená, v čem mu pomáhá a v čem přináší možné překážky, to bude tématem 2. sekce prvního dne konference, kterou bude komentovat Josef Doppelbauer, výkonný ředitel Agentury EU pro železnice.

Druhý den přinese názory v oblasti výzkumu a inovací, vysokorychlostních tratí a dopravní síti TEN-T

Program druhého dne započne oblast výzkumu a inovací, které otevřou důležitou diskusi o digitalizaci, automatizaci, propojování na jiné obory v dopravním systému Evropy a co vše podporuje rozvoj železnice nebo co rozvoji brání. Účastníci budou mít možnost diskutovat toto téma s Carlem Borghinim, výkonným ředitelem Europe´s Rail JU. Po obědě se budou probírat vysokorychlostní tratě. Tuto sekci bude moderovat generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, s prezentacemi se představí Ministerstvo dopravy ČR, francouzské železnice SNCF, rakouské ÖBB a obchodní model vysokorychlostní dopravy v Japonsku vysvětlí host z East Japan Railway Company. Lidé tedy uslyší i názor z Japonska, kde jsou VRT velmi rozšířené. Posledním tématem druhého dne bude oblast strategických rozhodnutí v budování Transevropských dopravních sítí TEN-T. Odborníci se budou věnovat tomu, zda je odolná, multimodální, vysokokapacitní a bezpečná. Velkým přínosem této sekce bude téma napojení Ukrajiny na TEN-T jako strategického faktoru dalšího rozvoje spolupráce na její poválečné obnově.  Sekci k TEN-T bude moderovat paní Elzbieta Lukaniuk, členka kabinetu komisařky pro dopravu Evropské komise. S prezentacemi se představí slovenské Ministerstvo dopravy a výstavby, Ministerstvo obrany ČR s tématem vojenské mobility, Správa železnic představí projekt Via Vindobona, která se systémem TEN-T velmi souvisí. Mezivládní organizace CIT přednese prezentaci o právních aspektech mezinárodní dopravy a přepravy v různých právních režimech. Mluvit se jistě bude také o tom, jak se bude TEN-T rozvíjet, jaké jsou možnosti ovlivnit kapacitu dosud používaných tratí, aby mohla lépe posloužit nákladní železniční dopravě.

Panelové diskuse se budou účastnit členové Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, poslanec Evropského parlamentu a hejtman jednoho ze zainteresovaných krajů. Do diskuse se zapojí také polský Centralny Port Komunikacyjny.  Účastníci se budou moci dozvědět, zda, jak a kdy by se mohly země střední a východní Evropy dočkat cestování mezi Berlínem, Prahou a Vídní v časech srovnatelných se spoji mezi hlavními centry ve Francii, Německu, Itálii a Španělsku. A nejen tomuto se bude konference věnovat. Těšit se můžeme na to, jak výstavba a provozování VRT ovlivní kapacitu dosud používaných tratí a ta bude moci být poskytnuta pro nákladní železniční dopravu, která tak přispěje k odlehčení silniční infrastruktury od těžké nákladní dopravy na vzdálenost delší než 300 km.

Autor: Karel Geba (Zdroj: IRFC)

zpět na články

inzerce

nahoru