Brněnský dopravní podnik dokončil opravu historické tramvaje. Bude ji nabízet na soukromé akce
Dopravní podnik města Brna nově eviduje ve své sbírce historických vozidel tramvaj 4MT. Opravený vůz bude podnik především nabízet na soukromé jízdy, oslavy či večírky. Tramvaj je nově vybavena například reproduktory a kávovarem.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) představil při červnové Dopravní nostalgii nový kousek ze své sbírky historických tramvají a retrovozidel, a to tramvaj 4MT. Tento „plecháč“ jezdil v minulosti po Brně s evidenčním číslem 4058. Podnik má aktuálně ve své sbírce už 16 vozů.
Nová „eventová“ tramvaj bude celoročně k pronájmu, lidé si ji tak mohou objednat na soukromé jízdy, oslavy, večírky či na netradiční firemní akce.
Nový interiér
„Vnější vzhled vozu zůstal bez výrazných změn, zato interiér prošel kompletní proměnou. Červená látková křesílka byla nahrazena podélnými koženkovými lavicemi. Místo pevně umístěných stolů se použily odnímatelné s nerezovou konstrukcí. Vůz je navíc nově vybaven lednicí, kávovarem nebo třeba monitory a reproduktory,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
Do tramvaje byla doplněna i madla, nově je tedy možné přepravovat i stojící cestující.
O tramvaji 4MT
Tento konkrétní historický vůz dopravního podniku byl vyroben v roce 1954. Karoserii svařila Královopolská strojírna, elektrickou výzbroj dodala plzeňská Škodovka, kompletace pak proběhla v dílnách DPMB.
„V provozu s cestujícími byl vůz až do roku 1974. Do té doby měl také evidenční číslo 145. Následně dostal označení 4058 a dalších 20 let sloužil jako posunovací služební tramvaj v areálu ústředních dílen v Medlánkách. Na rozdíl od ostatních služebních vozů však nebyl sešrotován, ale byl přestavěn na historickou salónní tramvaj, pro kterou se vžilo označení „kavárenská tramvaj“,“ dodal Havránek. Tramvaj takto fungovala až do konce roku 2019.
Dvounápravový jednosměrný motorový tramvajový vůz typu 4MT byl vyroben pro DPMB v počtu 30 kusů, a to mezi lety 1950 a 1954. K motorovým vozům byly také vyrobeny vlečné vozy ev. č. 297–326 s téměř shodnou karoserií, které s nimi tvořily ucelené soupravy.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR, cs.wikipedia.org)