Otevřít menu
Doprava dnes
-

Brněnský železniční uzel čeká přestavba. Na projektu se bude podílet stát ve spolupráci s Jihomoravským krajem a Brnem

Ministerstvo dopravy ČR, Správa železnic a SFDI uzavřely memorandum s Jihomoravským krajem a městem Brno o spolupráci při přípravě i realizaci přestavby brněnského železničního uzlu. Přestavba uzlu by mohla být zahájena v roce 2028 a vyjde až na 50 miliard korun.

16:32 / 6. května 2023
Brněnský železniční uzel čeká přestavba. Na projektu se bude podílet stát ve spolupráci s Jihomoravským krajem a Brnemi

Foto: Vizualizace nového hlavního nádraží v Brně. Zdroj: MD ČR

Ministerstvo dopravy se Správou železnic a Státním fondem dopravní infrastruktury provedlo další krok vedoucí k zahájení přestavby železničního uzlu v Brně. Subjekty totiž uzavřely s Jihomoravským krajem a městem Brnem memorandum o spolupráci při přípravě i realizaci přestavby zmíněného železničního uzlu. „Na nové nádraží čekáme až příliš dlouho. Jsem rád, že v přípravě celého projektu došlo k posunu a vypadá to, že se skutečně za pár let začne stavět,“ sdělil Jan Grolich, hejtman Jihomoravského kraje. Všichni signatáři memoranda se budou společně podílet na územně-plánovací přípravě, architektonických řešeních dopravních terminálů, prověření záměru Severojižního kolejového diametru, přípravě projektové dokumentace, majetkoprávního vypořádání a spolufinancování z úrovně investorů.

Jak vypadá aktuální stav příprav? „Je zpracována a Ministerstvem dopravy schválena studie proveditelnosti s výběrem varianty. Kraj i město se vyslovily pro polohu umístění nového hlavního nádraží ve variantě „Řeka“. Máme pravomocné územní rozhodnutí a Správa železnic nyní pokračuje v přípravě přesunu nádraží,“ informoval Martin Kupka, ministr dopravy.

Projekt bude zahrnovat například přesun brněnského hlavního nádraží a modernizaci tratí na území Brna. Vybudován bude také nový přestupní terminál v Černovicích. Na podobu nového nádraží v Brně byla vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž, jejíž vítěz byl už vyhlášen. „Díky vítěznému návrhu nizozemského týmu architektů Benthem Crouwel Architects a West 8 víme, jak bude nové hlavní nádraží vypadat. Zároveň už začali architekti společně s dalšími odborníky pracovat na podrobné studii řešení celého území hlavního nádraží a jeho blízkého okolí,“ uvedla Markéta Vaňková, primátorka města Brna.

Modernizaci brněnského železničního uzlu patrně ovlivní i výstavba vysokorychlostních tratí (VRT). „Správa železnic intenzivně pracuje na přípravě výstavby vysokorychlostních tratí. Je zpracována studie proveditelnosti na VRT Praha – Brno – Břeclav/Ostrava, což znamená, že plánovanou modernizaci železničního uzlu Brno můžeme dobře koordinovat i s budoucími záměry v oblasti VRT. Realizují se i související stavby s těsnou vazbou na brněnskou aglomeraci, např. elektrizace trati do Zastávky u Brna,“ popsal Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy.

Přestavba železničního uzlu v Brně bude patrně zahájena v roce 2028. V celém rozsahu by pak nové hlavní nádraží mělo začít fungovat v roce 2034. Odhaduje se, že se projekt vyšplhá do výše 50 miliard korun. „V rámci rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2023 jsou zajištěny finanční prostředky v dostatečném objemu pro plynulou přípravu přestavby brněnského železničního uzlu. Věřím, že i v dalších letech bude v našem rozpočtu dostatek finančních prostředků na přípravu a realizaci tohoto projektu,“ okomentoval finanční stránku projektu Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: MD ČR)

Brněnský železniční uzel čeká přestavba. Na projektu se bude podílet stát ve spolupráci s Jihomoravským krajem a Brnem Foto: Brněnský železniční uzel projde kompletní přestavbou. Zdroj: MD ČR.
zpět na články

inzerce

nahoru