Otevřít menu
Doprava dnes
-

ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCS

České dráhy dnes 12. května získaly první lokomotivu vybavenou speciálním systémem, který umožňuje  dálkově zastavit vlak. Jedná se o evropský zabezpečovací systém ETCS! Vlak byl předán na Masarykově nádraží za přítomnosti ministra dopravy Martina Kupky (ODS) a generálního ředitele ČD Michala Krapince či dalších významných tváří z oblasti železnice.

16:50 / 12. května 2022
ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCSi

Foto: Bc. Karel Geba

Zavedení systému ETCS je prakticky naše povinnost

Technologie ETCS by měla být v budoucnosti hlavním zabezpečovacím systém na železnici. Tento systém by měl být v každém členském státě EU. ČD proto plánují postupné vybavení dalších lokomotiv tímto zařízením. O tom dnes na slavnostním předání lokomotivy z 90. let s nově zabudovanýmh zabezpečovacím systémem mluvili ministr dopravy Martin Kupka (ODS) či šéf Českých drah Michal Krapinec.

„Zavedení systému ETCS je prakticky naše povinnost. V roce 2025 by výhradní provoz ETCS měl být na těch hlavních koridorových tratích. Na prvním a druhém koridoru by do roku 2030 mělo být ve výhradním provozu ETCS 4 800 km železničních tratí v České republice. To znamená obrovské náklady pro samostatný systém i pro samotnou infrastrukturu. Ty náklady se počítají na miliardy. Celkový obnos by měl být 47 miliard korun. To je částka, se kterou významným způsobem pomáhá i Evropská unie. Samozřejmě je to náročné i pro všechny dopravce, protože pro ně to znamená vybavit tímto zabezpečovacím zařízením své lokomotivy, ať už v případě nových pořizovaných strojů nebo u těch stávajících, jak to vidíme tady u této lokomotivy. Dodatečné instalace těchto systémů České dráhy neminou a postupně se bude rozvíjet právě dobudovávání i tohoto vybavení v rámci lokomotiv. V tuto chvíli má ČD asi 100 lokomotiv, které ETCS mají. A teď jde o dovybavení všech ostatních, aby tento systém mohl  postupně na celé síti fungovat. Klíčovou věcí pro nás je zajistit bezpečnost na železnici v souladu s tím, jak postupují všechny evropské státy. Nemáme na výběr,“ pronesl na úvod ministr dopravy.

Tato lokomotiva je technicky i papírově schopna jet v plném provozu právě teď

Systém ETCS zatím pokrývá zhruba 700 kilometrů železnic z asi 9000 českých tratí. Práce na dovybavení na lokomotivě řady 362 WTB zajistily ČD-Telematika a AŽD Praha, což trvalo téměř dva roky. Do vozu byl nainstalován centrální počítač, displej pro strojvedoucího, Dopplerův radar, snímač otáček, antén GSM-R a GPS či další nové technologie. Tato lokomotiva má navíc povolení od Drážního úřadu, což znamená, že může ihned do ostrého provozu.

„Ta věc má dvě roviny. Jednak provozujeme samozřejmě nové lokomotivy, které již ETCS mají z výroby, a pak je tu i nějaká druhá rovina, a to je rekonstrukce současného vozového parku. My samozřejmě přistupujeme odpovědně k financím, a tak se jako logické vyvíjí, že budeme pracovat na zavedení ETCS u starších strojů. To, co tady vidíte, je stroj z 90. let a ten jsme systémem vybavili. Je potřeba říct, že se na tomto projektu podílela společnost z konsorcia Českých drah a mnoho dalších partnerů, bez kterých bychom se neobešli, ať je to AŽD či ČMŽO - elektronika, Alstom a Drážní úřad. Tato lokomotiva je technicky i papírově schopna jet v plném provozu právě teď,“ prohlásil při  slavnostnímu převzetí generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Autor článku: Bc. Karel Geba

 

ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCS Foto: Bc. Karel Geba. ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCS Foto: Bc. Karel Geba. ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCS Foto: Ministerstvo dopravy České republiky. ČD dnes převzaly první lokomotivu zpětně dovybavenou zabezpečovacím systémem ETCS Foto: Ministerstvo dopravy České republiky.
zpět na články

inzerce

nahoru