Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy budou do roku 2033 jezdit na Plzeňsku a v Českém lese

Vlakovým dopravcem pro Plzeňsko a Český les budou České dráhy (ČD). Vítěze soutěže jednomyslně schválili radní Plzeňského kraje. Smlouva na deset let začne platit od prosince 2023 a vyjde přibližně na čtyři miliardy korun. Soutěže se účastnily také společnosti Arriva a Leo Express.

13:17 / 7. června 2022
České dráhy budou do roku 2033 jezdit na Plzeňsku a v Českém lesei

Foto: nasregion.cz

ČTK informoval Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana pro dopravu: "Teď zveřejníme záměr uzavřít smlouvu přímým zadáním s Českými drahami. Případné námitky lze podat deset dnů po zveřejnění."

ČD slíbily zavést nová vozidla od polské společnosti PESA. Nahradí tak 40 let staré motorové soupravy. Kraj bude moci podle Čížka uzavřít smlouvu s ČD až po polovině října. A to proto, že Plzeňský kraj původně vyhlásil veřejnou soutěž na dopravce v obou oblastech, notifikované u EU. Tuto soutěž však kvůli vysoké ceně zrušil a zadal ji přímo. "Museli jsme proto změnit notifikaci na přímé zadání, na což se musí čekat rok. Takže podepsat smlouvu můžeme až po 15. říjnu, kdy uběhne rok od změny notifikace," dodal náměstek.

Podle Heleny Frintové, mluvčí kraje, bude konečné znění smlouvy schvalovat ještě zastupitelstvo. "Uzavřením této přímé smlouvy dosáhne kraj oproti předchozí neúspěšné veřejné soutěži desetileté úspory ve výši více než půl miliardy korun," vysvětlila.

Zájemci podle Čížka upravovali nabídky a cenu výrazně sblížili. Stejně tak se sblížily i právní požadavky. Kraj se rozhodoval strategicky. Řešil variantu starších repasovaných vozidel několika typů za nižší cenu anebo možnost vybrat ČD, jež jako jediné nabídly velký podíl nových vlaků. "U ostatních nabídek to byly buď leasingy starších vozidel, nebo by si je firmy koupily a repasovaly je," uvedl Čížek. Kraj podle něj upřednostnil o něco dražší variantu, protože po čtyřech až pěti letech bude mít v celé regionální oblasti dva základní typy vozidel 21. století, a tedy na elektrifikovaných tratích soupravy RegioPanter (jsou již v provozu) a na motorových tratích Pesy.

ČD jako jediné nabídly nové dvouvozové motorové jednotky. Polské Pesy, s názvem RegioShark, již v regionu jezdí hlavně na Domažlice. Na Plzeňsku budou zaváděny postupně. V prvním roce budou ještě využity vozy staré maximálně deset let. "V prosinci 2023 by měla vyjet na Plzeňsku jedna nová Pesa a do poloviny roku 2024 už jich bude všech 11. ČD to nakonec urychlily. Takže v průběhu roku 2024 budeme mít na Plzeňsku zásadně moderní vozbu s naprostou většinou nových vozidel," doplnil náměstek. Nové vozy nahradí třeba až čtyřicetileté soupravy RegioNova. Podobný model bude následovat i v Českém lese. Nové vozy se budou zavádět postupně do roku 2026. V oblasti jezdí malé lokálky a frekvence cestujících je nízká.

Již minulý týden náměstek uvedl, že se kraji díky konkurenci podařilo po několika kolech jednání výrazně snížit nabízenou cenu za vlakový kilometr. "Oproti tomu, když jsme vyhlásili soutěž v roce 2021, tak jsme se dostali o 15 až 20 procent níž," vysvětlil.

Ve dvou zmíněných oblastech projevilo zájem o regionální dopravu pět z jedenácti železničních dopravců, jenž kraj oslovil. Zájemci odevzdali nabídky do 7. února. Vlaky v Českém lese najedou asi 500 000 km ročně; na Plzeňsku je to trojnásobek. Jedná se zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v Plzeňském kraji.  Soubor Plzeňsko zahrnuje tratě Planá - Tachov, Rokycany - Nezvěstice, Nýřany - Heřmanova Huť, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Plzeň - Žihle a Klatovy - Železná Ruda. V Českém lese to jsou tratě Tachov - Domažlice a Poběžovice - Staňkov - Holýšov.

V dubnu předloňského roku podepsal kraj smlouvu s českým železničním dopravcem GW Train Regio. Ten bude od prosince 2023 zajišťovat po dobu deseti let osobní dopravu v Pošumaví; konkrétně na tratích Horažďovice - Sušice - Klatovy se zajížděním až do jihočeských Strakonic a z Domažlic do Klatov. V elektronické aukci nabídl GW Train nejnižší cenu. V oblasti aktuálně jezdí ČD.

 

Autor: Filip Červinka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru