Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy čítají po pololetí ztrátu! Nákladní společnost ČD Cargo avšak zůstala v zisku!

Skupina Českých drah čelí v prvním pololetí roku 2022 podle mezinárodních účetních standardů IFRS ztrátě ve výši 0,9 miliardy korun. Za vším podle ČD stojí enormní růst cen. Meziročně se českému národnímu dopravci zvýšily výdaje spojené s energiemi a materiálem u osobní i nákladní dopravy o 2,3 miliardy korun. Nákladní doprava je však v zisku.

18:00 / 9. září 2022
České dráhy čítají po pololetí ztrátu! Nákladní společnost ČD Cargo avšak zůstala v zisku!i

Foto: Logo ČD. Zdroj fotky: ČD.

Osobní dopravy Českých drah ztrácí

 „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický. Osobní železniční dopravu nicméně vnímáme především jako službu občanům, a proto se nejdříve snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli. Nepřistoupili jsme tak zatím ani k redukci spojů, ani k plošnému zdražování cen pro koncové zákazníky, jak by to udělala většina podnikatelů. Pevně věřím, že se tento stav podaří společnými silami narovnat, protože potřebujeme investovat do obnovy vozidel, bez které by železnice přestala být konkurenceschopnou alternativou silniční dopravě,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Výnosy v osobní dopravě byly od covidové pandemie ovlivněny. Od ledna do června 2022 však bylo železniční cestování naopak ovlivněno pozitivně, přičemž se tento jev projevil zvýšením tržeb z prodeje jízdenek. Příjmy se vyšplhaly do výše 4 miliard korun, což je meziročně o 2,1 miliardy korun více. Rostl také přepravní výkon a díky oživení v mezinárodní dopravě také průměrná přepravní vzdálenost až na 48 kilometrů. Loni byla menší o 8 kilometrů. „Po ukončení protikoronavirových opatření jsme měli našlápnuto na černou nulu. Do vlaků se vracejí cestující, rostou tržby a zavedená úsporná opatření fungují. Bohužel, zdražení nás dohnalo stejně jako domácnosti a další firmy. Nejvíc jsme si připlatili za elektřinu, naftu a náhradní díly. Mateřská společnost České dráhy tak vykázala ztrátu necelých 1,2 miliardy korun,“ dodává Michal Krapinec.

Národní dopravce avšak plánuje do 10 let investovat do nákupu vlaků. Tato investice by měla činit 100 miliard korun. K zavedení jízdního řádu roku 2022 zavedla skupina ČD do provozu přes 110 nových vozidel. Jedná se hlavně o InterJety, aktuálně nejmodernější vlaky v Evropě. Dále o RegioPantery či lokomotivy Vectron.

Nákladní doprava Českých drah je stále v zisku

Navzdory všem negativním dopadům, jako je nedostatek průmyslových součástek, růst všech nákladových vstupů a ozbrojený konflikt na Ukrajině, si ČD Cargo ze skupiny ČD udrželo kladný výsledek hospodaření. Skupina ČD Cargo zakončila první pololetí 2022 v zisku 126 milionů korun a v meziročním srovnání odvezla o 1,4 milionu tun zboží více, díky čemuž vzrostly výnosy o 635 milionů korun.  „K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území. Výsledkem je skutečnost, že již více jak 62 % výkonů je realizováno v mezinárodní dopravě, a ČD Cargo tak adekvátně a pružně reaguje na změnu zbožových toků vyvolaných právě například válečným konfliktem na Ukrajině,“ přibližuje situaci Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, největší dceřiné společnosti mateřských Českých drah. Tento fakt by nebyl možný bez investic do obnovy a modernizace parku nákladních vozů a lokomotiv. Výše investic ČD Cargo za první pololetí roku 2022 dosáhly hodnoty téměř 2 miliardy korun.

„S objemy přeprav za první pololetí jsem spokojen a splnily naše očekávání. Bohužel zatím pokračuje pokles přeprav pro automobilový průmysl, který se nachází v recesi. Nárůst v ostatních komoditách však tento pokles vyrovnal. Rostly především přepravy hnědého uhlí, u něhož jsme v souvislosti s energetickou krizí vlastně nezaznamenali konec topné sezony a vozíme ho stále víc. Pozitivní trend vykazují také přepravy pohonných hmot a přepravy pro metalurgický průmysl. Rovněž to vypadá, že se po pandemii koronaviru pomalu stabilizuje i kombinovaná doprava, což je pro železnici velmi důležité,“ doplňuje předseda představenstva ČD Cargo, a.s., Tomáš Tóth.

K udržení pozitivního výsledku hospodaření i přes dramatický růst nákladů přispěla participace na společných přepravách pod značkou ČD Cargo v zahraničí, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Expanze pokračuje také prostřednictvím nejmladší dceřiné společnosti ČD Cargo Adria, která se orientuje na Balkán.

„Máme za sebou další velmi náročné období, ve kterém jsme obstáli se ctí, ale to složitější nás ještě bohužel čeká. S určitou nervozitou vyhlížíme druhé pololetí, a především příští rok, který optikou dalšího dramatického růstu nákladových vstupů může znamenat zásadní zlom pro celý segment železniční nákladní dopravy, a nejen pro ni. Rovněž se velmi vážně zabýváme prvními náznaky ochlazování poptávky u ocelářů, což vnímáme jako další indikátor poklesu výkonnosti celé ekonomiky nejen v České republice, ale minimálně v evropském regionu. Navzdory všem negativním faktorům chceme hrát klíčovou roli na trhu železniční nákladní dopravy i v budoucnosti a jsme připraveni pokračovat ve spolupráci se všemi našimi zákazníky a dodavateli a společně toto nelehké období překonat,“ dodává předseda představenstva ČD Cargo, a.s., Tomáš Tóth.

Autor: Dagmar Lánská (Zdroj: TZ ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru