České dráhy dál pokračují v čištění graffiti na vlacích
Společnost České dráhy dál pracuje na odstraňování graffiti od vandalů. Pokračuje se v čištění příměstských jednotek CityElefant, postupně jsou na vlaky také aplikovány ochranné laky či polepy.
České dráhy i objednavatelé dopravy chtějí čisté vlaky, a tak dál pokračují v čištění vozidel, která jsou zašpiněná graffiti. Na sedm jednotek CityElefant byl navíc už aplikován ochranný antigraffiti lak WEFA a u dalších třinácti jednotek bude aplikace tohoto ochranného laku provedena do konce letošních prázdnin. V současnosti probíhá také polep jedné jednotky antigraffiti fólií v designu Pražské integrované dopravy. Od srpna pak tento polep bude použit i u další jednotky.
„Čisté vlaky, které nabízejí komfortní a moderní cestování ať už do práce, do školy nebo za zábavou pro nás zůstávají jednou z priorit. Na začátku června jsme odstartovali kampaň ‚Společně za čisté vlaky‘ a řadu cílů se nám již podařilo splnit. Za letošní rok už bylo odstraněno graffiti ze 109 jednotek CityElefant, a to při inventárním stavu 70 kusů v pražské aglomeraci. To znamená, že některé jednotky jsme vyčistili už víc než jednou. Momentálně se tak počet posprejovaných jednotek pohybuje kolem deseti,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
V rámci kampaně zaměřené na čisté vlaky probíhá ovšem i celá řada dalších preventivních opatření. Jako příklad můžeme uvést aktivní hlídání míst, kde k vandalství nejčastěji dochází, a to ve spolupráci s bezpečnostní agenturou nebo Policií ČR. Osvědčeným prostředkem se ukázala také hlídka se psy.
Do budoucna připravují České dráhy spolu s objednavateli dopravy další opatření, jež mají zabránit vandalských útokům. Na odstavném nádraží Praha–Jih dojde například k instalaci kamerového systému a zajištění lepšího oplocení celého areálu. České dráhy hodlají v aplikaci antigraffiti polepů a nástřiků pokračovat i v budoucnu. Příměstské vlaky budou navíc vybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Čištění vlaků od graffiti vyjde České dráhy zhruba na 2 miliony Kč ročně. Celkové náklady na zmíněná opatření se však vyšplhají až na částku cca 230 milionů Kč. Tuto sumu z velké části zaplatí Středočeský kraj s hlavním městem Praha. V konečném důsledku se ale jedná o peníze, které hradí sami občané ČR formou daní. Za stejné peníze by přitom šlo pořídit například dvě zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy (např. RegioFox).
Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: České dráhy)