Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy dodají do Pardubického kraje nové elektrické jednotky

České dráhy připravují pro Pardubický kraj osm elektrických jednotek, které by měly v regionu jezdit od prosince roku 2025. Cestující se tak na trati Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová mohou mimo jiné těšit na klimatizaci, bezbariérovost, palubní Wi-Fi síť nebo zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení drobné elektroniky.

8:08 / 22. května 2023
České dráhy dodají do Pardubického kraje nové elektrické jednotkyi

Foto: V Pardubickém kraji by od konce roku 2025 mělo jezdit osm nových elektrických jednotek. Zdroj: Pardubický kraj

Minulý týden jednal pardubický hejtman a náměstek pro oblast dopravy s vedením Českých drah o modernizaci vozového parku či uplatňování sankčního aparátu za nedodržení smlouvy.

„Vzhledem k insolvenci původního dodavatele České dráhy definitivně opustily původní plán modernizovat v rámci celé republiky desítky osobních vozů řady Bdmtee, tedy takzvaných „honeckerů“ pro provoz v regionální dopravě. Proto nás zajímá, jakým způsobem budou tato vozidla pro náš kraj nahrazena. Mělo by se jednat celkem o osm kusů elektrických jednotek EMU 140 s maximální traťovou rychlostí 160 kilometrů v hodině, které by měly být nasazeny na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou od prosincové změny jízdního řádu v roce 2025,“ informoval Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje

Parametry nových jednotek

Nové elektrické vlaky budou nízkopodlažní a klimatizované s kapacitou minimálně 140 míst k sezení. Vozidla budou určená pro obě hlavní trakční soustavy v České republice (3 kV DC a 25 kV / 50 Hz AC). Cestující budou během jízdy moci využít nejen USB konektory pro dobíjení drobné elektroniky, ale také zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Vlaky nabídnou i prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém.

„Zvolené řešení nabídne občanům Pardubického kraje revoluční změnu ve veřejné dopravě. Už 30 let staré vagony nahradí úplně nové elektrické jednotky. Ty budou mít všechny vozy nízkopodlažní, bezbariérové a klimatizované. Vytvoříme tak podmínky pro pohodlné cestování všem lidem se sníženou schopností pohybu a orientace, ať jsou to osoby na vozíku, rodiče s malými dětmi v kočárku, senioři nebo lidé, kteří mají dočasně sníženou mobilitu třeba kvůli léčení úrazu. Při cestě do zaměstnání nebo do školy bude možné využít snadný přístup k internetu přes palubní Wi-Fi síť nebo si dobít mobilní telefon, tablet či notebook,“ popsal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Jednotky budou vybaveny nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R.

Sankční mechanismy

V rámci jednání došlo i na téma úprav sankčního mechanismu za neplnění parametrů smlouvy mezi krajem a dopravcem.

„Cílem změny je zajištění ekonomického narovnání mezi hrazenými službami dle objednávky a skutečně poskytovanými službami, a to především při nasazovaní vozidel. V posledních letech rostou sankce za odstavená vozidla s odpisy nad jeden milion mimo jiné z důvodu nedostatku opravárenských kapacit, materiálu a náhradních dílů. V roce 2022 byly sankce hrazené v rámci výkonů v našem kraji dokonce páté nejvyšší ze všech krajů,“ řekl Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro oblast dopravy.

Přibydou i další nové vlaky

České dráhy dodají do Pardubického kraje i další nové vlaky. Aktuálně je pro region vyráběno také sedm moderních motorových jednotek RegioFox.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ČD, Pardubický kraj)

zpět na články

inzerce

nahoru