České dráhy opakovaně vyzvaly své dodavatele k plnění závazků
Nedodržování povinností dodavatelů a opravců vlaků působí komplikace železničářům a především dopadá na komfort cestujících i na plnění smluv Českých drah vůči objednavatelům. Kvůli pozdním dodávkám a nekvalitně odvedené práci musí České dráhy vyplácet kompenzace cestujícím a hradit pokuty za nedodržení standardů.
Vlakové soupravy chybí v provozu každý den
České dráhy (ČD) se potýkají se zdržením dodávek, vysokou poruchovostí nových a modernizovaných vozidel či zpožděním oprav, které snižují kvalitu poskytovaných služeb. V provozu potom denně chybí vozy odstavené k plánovaným revizím v dílnách externích dodavatelů i pozdě dodané nové soupravy. Z těchto důvodu ČD opakovaně vyzvaly své dodavatele, aby přijali opatření k plnění závazků.
„V poslední době jsme často kritizovaní ve veřejném prostoru, že naše vlaky poskytují nižší komfort cestování. Že nasazujeme starší vagóny a neposkytujeme takové služby, jaké si sami poskytovat přejeme. Třeba ve vlacích chybí Wi-Fi, zásuvky pro napájení cestovní elekroniky nebo jezdí vagóny bez klimatizace. Cestující přirozeně nezajímá, že velká část problémů je u dodavatelů a opravců techniky. My je však denně řešíme a děláme všechno proto, aby se nedostatky v práci našich dodavatelů přenášely na naše cestující a zákazníky co nejméně,“ vysvětlil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Výjimkou není ani zpoždění v délce jednoho roku
U nově dodávaných souprav se zpoždění pohybuje v rozmezí do půl do jednoho roku. ČD je kvůli řadě nedostatků mohou přebrat častokrát až na několikátý pokus.
U jednotlivých souprav RegioPanter od závodů skupiny Škoda Group evidují ČD prodlevu v řádu i několika týdnů.
Asi půlroční zpoždění nastalo u dodávek InterJetů od konsorcia Siemens–Škoda Podobné zdržení avizuje i polská společnost PESA při výrobě nových motorových vozů.
Přibližně roční opoždění registrují ČD u dodávky jednotek push-pull i modernizace motorových vozů Stadler na Slovensku v ŽOS Zvolen. U těchto vozů navíc zaznamenávají ČD vysokou poruchovost. Slovenské ŽOS Vrútky též významně prodlužují plánované revize osobních vozů pro vlaky EC/IC. Ty potom dvakrát až třikrát překročí pánovanou dobu. Některé vozy jsou tak na revizi místo 45 dní i přes 110 dní.
Nedostatky způsobené výrobci a opravci způsobují velké problémy zákazníkům a zaměstnancům ČD
„Chápeme, že jsme všichni prošli dvěma roky pandemie COVID-19 a od února vyvolala různé problémy válka na Ukrajině, ale je nepochybné, že celá řada zdržení v dodávkách a nekvalita provedených prací s těmito problémy zkrátka nesouvisí. Naši dodavatelé se musí postavit čelem k plnění termínů a dodržení kvality a musí přijmout opatření ve svých firmách, aby začaly plnit své závazky. My jsme jejich zákazník a denně musíme řešit chybějící soupravy, které stojí v jejich podnicích a nám chybí. My pak musíme vyplácet kompenzace našim cestujícím a dostáváme smluvní pokuty za nedodržení standardů kvůli chybějícím vlakům odstaveným v jejich závodech,“ vysvětluje Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
Prioritu dopravce představuje dodržení termínů a kvality u dodávaných nových vozidel a techniky, jež prochází revizemi a modernizací tak, aby mohl poskytovat kvalitní služby. Ovšem to bez včasných a kvalitních dodávek nových a opravených vlaků není možné, ČD proto znovu vyzývají své dodavatele, aby přijali taková vnitřní opatření, která to zajistí.
ČD uplatňují sankce a kompenzace
Kvůli pozdním dodávkám a nízké kvalitě provedené práce uplatňují ČD veškeré sankce a kompenzace. Dodavatelé musí odstranit také všechny garanční závady. „Pokud však nepřistoupí naši dodavatelé k razantním opatřením v plnění termínů a zlepšení kvality svých dodávek, pak jsme připraveni i k dalším právním krokům a v krajním případě i k vypovězení příslušných smluv,“ zdůraznil v závěru Michal Kraus.
Publikoval: Filip Červinka (zdroj: ČD)
