Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy plánují nakoupit nové rychlíkové soupravy

České dráhy vypsaly tendr na dodávku nových rychlíků, které mají být komfortní, bezbariérové a elektrické. Mají sloužit pro lepší rychlíkové spoje. Maximální rychlost nových lokomotiv má být 200 km/h. Tato iniciativa národního železničního dopravce vychází ze součástí Strategie 2030.

20:17 / 1. listopadu 2022
České dráhy plánují nakoupit nové rychlíkové soupravyi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: ČD.

V rámci naší Strategie 2030 chceme během této dekády investovat do nových moderních vozidel, ví generální ředitel ČD

„V rámci naší Strategie 2030 chceme během této dekády investovat do nových moderních vozidel kolem sto miliard korun. Jednou ze stěžejních oblastí je obnova dosluhujících rychlíkových souprav a jejich náhrada moderními vlaky. Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Často v nich nastupují a vystupují cestující a je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ upozornil Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.    

Při obnově rychlíkových souprav ČD požaduje bezbariérové elektrické jednotky pro maximální rychlost 200 km/h s kapacitou nejméně 300 míst k sezení s oddíly 1. a 2. třídy. Soupravy by měly v budoucnu nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Dodány budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.

„Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu, požadavky Českých drah na řešení služeb pro cestující a doplnil: „Cestující budou mít na palubě vlaku k dispozici i Wi-Fi, informačně-zábavní portál, automat s chlazeným občerstvením a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro dobíjení baterií u invalidních vozíků a elektrokol.“

Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025

Ve vlaku budou lidé smět využít i dětské přebalovací pulty. Nevidomým cestujícím pomohou dálkové ovladače na otevírání nástupních dveří. Elektrické jednotky s sebou přináší výhody jak pro dopravce, tak cestující. Elektrifikované vlaky zvládají dobře rychlé obraty v cílových stanicích bez nutnosti manipulace se soupravou a lokomotivou. Navíc se do nich vejde více vlaků, protože umožňují vytvářet tzv. křídlové vlaky, tedy vést dvě spojené jednotky v části trasy společně a po jejich rozpojení na trase vést dál každou z nich do jiné cílové stanice. S vítězem tendru uzavřou České dráhy rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek s možností dodávky náhradních dílů výměnného systému a údržby dodaných jednotek formou Full-service. Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru