Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy se poptávají po bateriových vlacích

České dráhy ještě v loňském roce vypsaly zadávací řízení na dodání a servis vlaků napájených z trakčního vedení a z velkokapacitních baterií. Pro provoz v Moravskoslezském kraji se poohlíží po 15 vlacích s dojezdem nejméně 80 kilometrů v bateriovém režimu. Aktuálně ČD hledá dodavatele vlaků, ale v budoucnu chtějí tyto vlaky v dalších regionech.

14:27 / 5. ledna 2023
České dráhy se poptávají po bateriových vlacíchi

Foto: Ilustrační foto. Zdroj: ČD.

Mezi regionálními objednavateli dopravy se zvyšuje zájem snižovat emise skleníkových plynů

„Mezi regionálními objednavateli dopravy se zvyšuje zájem snižovat emise skleníkových plynů a zkvalitňovat  dopravní obslužnost. Oboje splňují elektrické jednotky s bateriemi. Na elektrifikovaných úsecích jsou napájeny přímo z troleje a na neelektrifikovaných tratích zajišťuje pohon elektřina akumulovaná v baterii. Plán nasadit bateriové vlaky je nejdále v Moravskoslezském kraji, pro který se nyní chystáme nakoupit 15 bateriových jednotek,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah a pokračoval: „Novými vozidly pak budeme jezdit bez přestupu mezi elektrifikovanými i neelektrifikovanými tratěmi. Cestujícím odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou. Díky tomu nabídneme přímé spoje bez přestupu z různých koutů kraje, například z Krnova nebo Budišova nad Budišovkou, přímo do centra Ostravy a zároveň nahradíme motorové vlaky a snížíme emise skleníkových plynů."

České dráhy chtějí koupit 15 jednotek ve dvousystémovém provedení pro napájení z troleje 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC a navíc z baterie (BEMU 140 AC/DC). V budoucnu plánují pořizovat také další typ bateriových vlaků s napájením pouze 25 kV 50 Hz AC a z baterie (BEMU 140 AC) pro regiony s jednou napájecí soustavou.

„Bateriové jednotky nabídnou cestujícím veškerý komfort, který je u našich moderních vlaků běžný. Půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly, nejméně 135 místy k sezení v 1. a 2. třídě, prostorem pro osoby na vozíku, kočárky a jízdní kola, vybavená moderním audiovizuálním informačním systémem, zásuvkami pro napájení elektroniky cestujících nebo Wi-Fi,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Bateriové jednotky budou vybaveny zabezpečovacím a komunikačním systémem ETCS a GSM-R. Při napájení z troleje budou mít maximální rychlost 160 km/h a z baterie 120 km/h. Baterie musí umožnit dojezd nejméně 80 kilometrů. Jednotky budou vybaveny systémem rekuperace, který umožní elektřinu vyrobenou při brzdění vracet zpět do trakční sítě nebo do baterií. Díky tomu se sníží energetická náročnost nových vlaků. Požadovaná je schopnost provozu několika spojených jednotek v jednom vlaku řízeném jedním strojvedoucím. Nasazení prvních bateriových vlaků se předpokládá v roce 2025. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, vybraných náhradních dílů a servis po dobu 15 let je 3,4 miliardy Kč. České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h. Na linkách s novými vozidly sleduje národní dopravce rostoucí zájem o cestování.

Publikoval: Karel Geba (Zdroj: ČD)

zpět na články

inzerce

nahoru