Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy slavnostně otevřely automatizovanou myčku vlaků v Havlíčkově Brodě

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 5. května 2023 slavnostně zahájily provoz nové mycí linky železničních kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě. Myčka se nachází v Oblastním centru údržby Východ. Mycí linka zjednoduší mytí vlaků, přičemž zvládne vyčistit větší množství vlaků za menší čas. Národní dopravce myslel i na ekologii.

10:15 / 5. května 2023
České dráhy slavnostně otevřely automatizovanou myčku vlaků v Havlíčkově Broděi

Foto: Ilustrační foto. Autor: Karel Geba.

“Osobně mám velkou radost z toho, že se podařilo objekt myčky vybudovat a uvést do provozu tak, jak jsme byli s dodavateli stavby dohodnuti. Až nahlédnete dovnitř, tak doufám, že seznáte dílo jako dobré a já věřím, že tak dobře bude i svému účelu sloužit. Dlouho se nám stávalo, že jsme dokázali nakoupit moderní vozbu, ale to zázemí servisní a údržbové, které s provozováním souvisí, tak velmi zaostávalo. Jsem rád, že v Havlíčkově Brodě tu situaci měníme,” započal slavnostní otevření myčky Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Kapacita myčky je 25 vozidel za 24 hodin

Mycí linka v Havlíčkově Brodě se stavěla 15 měsíců, avšak už v současné době dochází k mytí vlaků chytrou technologií. Nová myčka umožní celoroční provoz a také navýší denní kapacitu mytí, která zohledňuje i potřeby dané smluvními závazky. Kapacita myčky je 25 vozidel za 24 hodin,“ řekl o myčce Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis, a dodává: „Mycí linka bude v maximální míře spořit vodu, protože bude až z 80 % využívat vodu recyklovanou. Realizace tak výrazně přispěje ke zlepšení ekologických aspektů údržby vozidel v regionu použitím moderního zařízení, technologií a postupů s minimalizací dopadu na životní prostředí.“

Dosud se mytí vozidel provádělo v dnes již nevyhovující prostorách postavených v roce 1870. Od těch dob se vlaky myly ručně. Díky nové myčce tak dojde k výraznému zlepšení pracovních a technických podmínek. Hala nové myčky je dlouhá 67 metrů a na šířku má více než 8 a půl metru. Současně s myčkou vznikl i technologický objekt o rozměrech 15,7 x 5,6 metru.

Plánovaná spotřeba vody je zhruba 3 tisíce litrů na jeden mycí cyklus

V technologickém objektu se nachází i místo pro řízení celého mycího procesu, odkud proškolení pracovníci řídí mytí železničních vozidel. Mají k dispozici displej pro vizualizaci celého objektu mycí linky, ten poskytuje nastavování mycího procesu. Mytí je pro jednotlivé typy vlaků rozdílné, přičemž vlaky mohou do mycí linky přijet z obou stran. Programů mytí je na výběr několik. České dráhy počítají do budoucna s tím, že mycí linka bude v provozu nonstop, přičemž se preferuje noční provoz. Velkou vychytávkou linky je, že je ovladatelná z tabletu skrze internet, čili ji pracovníci mohou obsluhovat téměř odkudkoliv. V další místnosti technologického objektu se nachází vlastní čistírna vody, kde jsou zásobníky pro zrecyklovanou vodu, která teče zpět do čističky po mytí vlaků. „Spotřebovaná voda na mycí hale se nám potrubím vrací zpět do tříkomorového septiku. V první fázi dochází k oddělení těžkých sedimentů, následně dochází k oddělení ropných látek z vody a s přepadem nám to jde do třetí komory, odkud si vodu již čerpáme a vracíme ji zpět do řádu. Plánovaná spotřeba vody je zhruba 3 tisíce litrů na jeden mycí cyklus. Odhadovaná ztrátovost je 15–20 %, ale ještě jsme to přesně nepočítali. V případě nedostatku zde máme i zásoby pitné vody. Máme také připraveno zhruba 1000 litrů „šampónu“, který vystačí na umytí 60 vlaků,“ řekla k mycímu procesu obsluha ČD.  Voda se čistí v potrubí skrze membrány, které jsou mikroporézní. Ty se následně ofukují kvůli odpadu. V systému je i bakteriální neutralizace, tzv. UV filtr, který vodu zbavuje zápachu apod. Následně se voda změkčuje solemi, aby bylo menší opotřebení karosérie vlaků. Objekt má i svůj zdroj elektřiny pro případ náhlého výpadku, mycí kartáče dokáží být v provozu po 120 minut po výpadku.

Proces mytí je obousměrný a plně automatický, přičemž u jednoho vozidla trvá zhruba 20-30 minut. Nová mycí linka umožní 2 způsoby mytí jednotlivých vozidel. Při stacionárním mytí vozidlo nebo souprava, s maximální délkou 55 metrů, stojí a v pohybu je mycí portál. Během průjezdného mytí vlak projíždí skrz halu, zatímco mycí portál stojí a pracující kartáče čistí projíždějící vozidlo.

S novou mycí linkou na Vysočinu přijedou i nové vlaky

Nová mycí linka v Havlíčkově Brodě byla vybudována i v souvislosti s tím, že v tomto a příštím roce dojde k velké modernizaci vozidlového parku v havlíčkobrodském středisku údržby Českých drah. Dvě moderní dvouvozové elektrické jednotky RegioPanter už v Kraji Vysočina vyjely a další 4 tyto vlaky by měly do regionu dorazit během letních měsíců. RegioPantery budou podle Českých drah zajišťovat spojení mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem. Cestující se mohou těšit i na 9 motorových jednotek RegioFox, které pokryjí regionální železniční dopravu například mezi Havlíčkovým Brodem a Pardubicemi. „Všechny nové vlaky nabízejí maximální komfort. Jsou nízkopodlažní, což usnadní cestování seniorům, rodinám s malými dětmi nebo handicapovaným. Cestující určitě ocení ergonomicky tvarované sedačky, klimatizaci i moderní informační systém. V nových vlacích nechybí Wi-Fi připojení a zásuvky s USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky. Toto vše umožní využívat čas na cestě například k práci, studiu, odpočinku nebo třeba sledování filmů,“ prozradil člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

“České dráhy jakožto dominantní přepravce regionální železniční dopravy u nás na Vysočině tak podporují kulturu železniční přepravy, ale i kulturu prostředí. Jsme za to velice rádi, že se rozhodly právě pro investici do této mycí linky. Doufám, že i nové vlaky, které přijedou na Vysočinu, s sebou přinesou nejenom dobré prostředí pro cestování, ale také nové cestující, které určitě potřebujeme do těch vlaků dostat,” zmínil Miroslav Houška, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu.

Akce se zúčastnil například i senátor Jan Tecl. Finální zapojení zajistila společnost WashTec, která se zaměřuje na mycí linky pro auta, vlaky i letadla. Za zhotovitele promluvil Obchodní ředitel společnosti Chládek & Tintěra Pavel Stoulil, který na závěr zdůraznil, že budování mycí linky dalo firmám velké zkušenosti. Ty se tak i v budoucnu budou hlásit do výběrových řízení pro stavění těchto objektů. Celkové náklady na výstavbu nové havlíčkobrodské myčky včetně přípravných prací činily zhruba 86,5 milionu korun bez DPH. Zhotovitelem stavby je společnost „Myčka Havlíčkův Brod“, která sdružuje společnosti Chládek a Tintěra, a.s., a Subterra, a.s.

Autor: Karel Geba (Zdroj: ČD)

 

České dráhy slavnostně otevřely automatizovanou myčku vlaků v Havlíčkově Brodě Foto: Ilustrační foto. Autor: Karel Geba.. České dráhy slavnostně otevřely automatizovanou myčku vlaků v Havlíčkově Brodě Foto: Ilustrační foto. Autor: Karel Geba.. České dráhy slavnostně otevřely automatizovanou myčku vlaků v Havlíčkově Brodě Foto: Ilustrační foto. Autor: Karel Geba..
zpět na články

inzerce

nahoru