Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy zahájily zkušební provoz pod dohledem ETCS

Na trati Olomouc – Přerov – Břeclav testují České dráhy provoz pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS od letošního dubna. Jízdy osobních vlaků začaly s 30 strojvedoucími a lokomotivami řady 362. Další strojvedoucí a vozidla se na ETCS připravují.

7:21 / 24. července 2022
České dráhy zahájily zkušební provoz pod dohledem ETCS i

Foto: ČD

„Bezpečnost železniční dopravy je pro nás jednoznačnou prioritou a zavádění moderního vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS je součástí našich plánů na její prohloubení. Nyní mámě smluvně zajištěnu montáž palubních jednotek ETCS na více než 400 současných vozidel a závazně jsme objednali 246 nových vozidel, která budou mít instalované ETCS už z výroby. Aktivně se tak připravujeme na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných koridorech od 1. ledna 2025,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Ve druhém pololetí letošního roku se zkušební provoz pod systémem ETCS rozšíří i na jiné tuzemské tratě. Z tohoto důvodu pokračuje příprava strojvedoucích na moderní vlakový zabezpečovací systém v dalších regionech Česka. S výcvikem jim pomáhají instruktoři v Olomouci, v Brně, Plzni a v Praze.

Díky evropskému zabezpečovači vidí strojvedoucí na monitoru před sebou maximální rychlosti pro určitou část trati před vlakem i brzdné křivky. Zobrazí se mu rovněž blížící se cílová rychlost, například její snížení, případně místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. Pokud by strojvedoucí na snížení rychlosti adekvátním způsobem nereagoval, potom zabezpečovací systém vlak automaticky zastaví.

Vedle zaškolování nových strojvedoucích dochází rovněž k navyšování počtu vozidel vybavených mobilní částí ETCS.

European Train Control System (ETCS) představuje jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém. Jeho cíl spočívá v odstranění různých národních systémů, též v umožnění interoperabilního provozu lokomotiv napříč Evropou, zvýšení rychlosti vlaků, propustnosti tratí a zvýšení bezpečnosti železničního provozu.

Systém tvoří dvě základní části: traťová a mobilní. Traťová část jako díl železničních tratí zajišťuje přenos informací k vlakům; mobilní je instalovaná na drážních vozidlech, přijímá informace z traťové části a předává je strojvedoucímu, popřípadě automaticky zasáhne a vlak zastaví.

Bez ETCS se neobejde budování vysokorychlostních tratí.

 

Publikoval: Filip Červinka (zdroj: ČD)

České dráhy zahájily zkušební provoz pod dohledem ETCS Foto: ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru