Otevřít menu
Doprava dnes
-

Co nám po konferenci Moderní železnice 2022 v Praze prozradil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda?

Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou, kterého jsme vyzpovídali po konferenci Moderní železnice 2022. Ta proběhla 5. dubna v konferenčním centru Spojka Karlín. Na jaké dotazy generální ředitel SŽ reagoval? A jak je pro něj náročná pozice, kterou zastává? Více se dočtete níže!

7:00 / 18. dubna 2022
Co nám po konferenci Moderní železnice 2022 v Praze prozradil generální ředitel SŽ Jiří Svoboda?i

Foto: Bc. Karel Geba

Nejdůležitější je dokončit projekt Poříčany – Velim a plně zprovoznit dvojkolejný provoz

Velkým tématem na konferenci bylo zdražování, tedy to pro Vás znamená zdražování materiálu. Vy jste uvedl, že budete disponovat stejným rozpočtem jako minulý rok. Tím pádem teoreticky méně postavíte. Bude to mít nějaký dopad na zpomalení staveb v tomto roce?

Já v současné době sleduji, jaký je vývoj celkově na trhu a jaký je vývoj s námi srovnatelnou organizací ŘSD. V současné době jsem na Správě železnic nezaznamenal jakýkoliv dopad, protože probíhající stavby mají velký přesah z loňského roku a byl jsem ujištěn těmi největšími zhotoviteli, že řada materiálu byla pořízena ještě v době, která neovlivnila hodnotu materiálu. Spíše začíná rezonovat ne tolik cena, ale jestli ten materiál vůbec bude. Ale to je stejná odpověď, materiál na současné probíhající stavby zatím je a teď uvidíme u nových tendrů, které budeme vyhlašovat, jak na ně trh zareaguje.

Také jste zmínil priority Správy železnic v roce 2022, ale který jeden z nich má opravdu tu největší prioritu?

Teď nevím, koho tím urazím. (smích) Ale z mého pohledu musím hodně vnímat nejvytíženějších úseků tratí, kde ta dopravní obslužnost je nejvýraznější a kde bojujeme s kapacitou. Tak pro mě je teď nejdůležitější, aby byl dokončen projekt Poříčany – Velim a také aby byl plně zprovozněn dvojkolejný provoz.

Hlavní je s výstavbou VRT začít

Velkým tématem je také vysokorychlostní trať. Hodně se mluví o projektech VRT Praha – Brno – Ostrava. Poté VRT Praha – Drážďany či VRT do Polska. Která z nich je nejdůležitější pro vedení SŽ?

Tak při tomto významném projektu, který je vlastně nadnárodní z vlakové dopravy. Tak musíme nejvíce vnímat rameno Berlín – Vídeň, čili když pominu tento úsek, tak vlastně začít. Začít z Prahy směr na Brno, takže ten bych dal na první místo a poté také Podkrušnohorský tunel, ale ten bude rozložen poměrně v délce téměř 10 let. Já teď chci dávat nejvíce energie ohledně VRT do toho, aby se mohlo co nejdříve vyjet z Prahy směrem do Brna.

Otázka na odlehčení. Určitě ji slýcháte často a mnoho lidí se na ni ptá. Jak náročné je pro Vás zastávat pozici generálního ředitele SŽ?

To je zajímavý dotaz, nikdy jsem ještě takový dotaz nedostal. Já jsem začal pátý rok, tak z mého pohledu je to nepřenositelné, ale je tady hrozně důležité, aby ta práce bavila. A když práce baví, tak ji nevnímám, že je náročná. Ale to je můj pohled.

Autor článku: Bc. Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru