Otevřít menu
Doprava dnes
-

Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka

V pátek 11. března bylo pro veřejnost nově otevřeno již druhé informační centrum Správy železnic, které má za úkol poskytnout všem zájemcům informace o vysokorychlostní trati Drážďany – Praha. Infocentrum bude zpočátku otevřeno pouze některé dny, následně pak každý den. Lze ho navštívit v podchodu na hlavním nádraží v Ústí nad Labem.

9:57 / 15. března 2022
Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupkai

Foto: mdcr.cz

Co se veřejnost může v novém infocentru dozvědět? Kromě vyškolené obsluhy jim k dispozici jsou informační panely, které vysvětlují veškeré aspekty výstavby této přeshraniční vysokorychlostní trati. Zájemci o toto téma se dozví nejen detaily o přípravě jednotlivých úseků VRT, ale také o jejich vlivu na životní prostředí a ekonomické výhody. Rozšíří si rovněž své znalosti o umělých stavbách, zejména mostech a tunelech, nebo o principech trasování zcela nových železnic. Veřejnost bude mít možnost prozkoumat i model celého projektu, který zobrazuje možnou podobu budoucí trati. Navíc si lidé mohou prozkoumat odvrtanou horninu z podloží Krušnohorského tunelu.

Konečné rozhodnutí o VRT by mělo být efektivní a racionální, míní 1. náměstkyně Ústeckého kraje

Na slavnostním otevření nechyběl ministr Dopravy Martin Kupka (ODS), který se na výstavbu velmi těší. Stejný názor zastává generální manažer Správy železnic Jiří Svoboda.

„VRT je pro všechny občany příležitostí, jak se rychleji dostat za svými přáteli, známými a rodinami. Nebo se rychleji dostat do zahraničí. Jsem rád, že se tady otevírá tento informační koutek, protože pro někoho je to příležitost k dalšímu rozvoji, a to hlavně pro Ústecký kraj,“ pronesl na začátek Martin Kupka, ministr dopravy.

Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic dodal: „Mám opravdu velkou radost z toho, že tady tento svatostánek, pokud to tak můžu nazvat, vznikl, protože VRT jsou obrovským tématem. Toto infocentrum nebude přínosem jenom v podobě informací. Doufám, že toto místo navíc dodá pozitivní vnímaní těmto VRT projektům. Za mě patří velké díky všem, co to zde připravovali.“

Příprava jednotlivých úseků vysokorychlostní železnice v Ústeckém kraji postoupila do další fáze, v níž Správa železnic vytváří společně s projektanty podrobné dokumentace pro územní rozhodnutí. Pro trať Drážďany – Ústí nad Labem – Praha jsou v této fázi dva úseky. Jedná se o VRT Podřipsko spojující Prahu s Lovosicemi a VRT Krušnohorský tunel, jenž Správa železnic připravuje společně s DB.

K tomuto tématu se vyjádřila i 1. náměstkyně hejtmana v Ústeckém kraji. „Za Ústecký kraj vnímám toto otevření velice pozitivně a považuju komunikaci s veřejností za zcela žádoucí. Jak víte, tak v únoru na zastupitelstvu letošního roku bylo rozhodnuto o pořizování aktualizace zásad územního rozvoje, kde byly předloženy případné varianty, které budou prověřovány a hodnoceny. „V rámci získávání informací bude vše komunikováno s veřejností. A doufám, že informace z těchto jednání povedou k tomu, aby konečné rozhodnutí bylo efektivní a racionální,“ řekla Lubomíra Mejstříková.

Takový zásah do přírody, jak je prezentováno, projekt neudělá, ví generální ředitel SŽ

Na toto slavnostní otevření infocentra Správy železnic byl pozván i Marcus Schenkel z DB, který je vedoucím oddělení infrastrukturních projektů pro oblast jihovýchod. „Železnice spojuje lidi a národy a   v dnešní době není nic důležitější než právě to. Stavíme společně s SŽ evropský koridor, který spojuje lidi. A lidé potřebují taková témata vysvětlit. Pochybnostem a odporu se dá čelit jenom tak, že budeme dávat informace a necháme lidi, aby se ptali a mluvili do toho. Takové projekty jsou důležité k tomu, abychom lidem tento projekt blíže představili a zbavili je obav. Obdobné infocentrum připravujeme i u nás v německém Heidenau. Tento významný projekt je důležitým symbolem posílení železnice v Evropě a já se těším na další budoucí spolupráce s SŽ,“ sdělil Marcus Schenkel z DB.

Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ reagoval na slova svého německého kolegy takto: „Myslím si, že železnice pořád sehrává velkou roli v celostátní i mezinárodní dopravě. Predikce v zahraničí svědčí o tom, že železniční tratě a vše, co s tím souvisí, mají velkou budoucnost včetně VRT. Moc bych si přál, abychom na tuto budoucnost nezapomněli. Jelikož je tento projekt společný s DB, tak věřím, že se dočkáme podobného svatostánku i za druhými hranicemi.“

Jiří Svoboda poté konstatoval, že je nutné nebát se inovací, změn a nových věcí. Také zmínil ekologické hledisko toho, že takový zásah do přírody projekt neudělá, protože nejcennější partie hor se budou překonávat tunelovým způsobem.

Martin Kupka, ministr dopravy (ODS), přikládal na závěr velkou váhu informovanosti veřejnosti žijící v Ústeckém kraji a poukazoval na příběhy Německa, Francie či Španělska s VRT, kde tyto projekty měly kladné ekonomické i společenské dopady. „Chceme lidem tady v Ústeckém kraji a Ústí do budoucnost zprostředkovat právě zkušenosti těch,  co ty zkušenosti s vysokorychlostními tratěmi mají. Chceme jim ukázat to, co pro ně výstavba VRT znamenala. Abychom VRT odčarovaly v tom smyslu, že je to něco nechtěného a negativního, co tím územím jenom projede. Pevně doufám, že toto informační místo o VRT bude prvním mostem pro ty, co se o VRT dozvídají z médií a je to pro ně velká neznámá. Nebo pro ty co by jim VRT mohly zasáhnout do života. Tato doprava by však měla být přijatelná pro všechny místní,“ podotkl současný ministr dopravy.

V tuto chvíli je podle ministra doprava v Ústí nad Labem kapacita stávající železniční tratě plně využitá jak z hlediska osobní dopravy, tak té nákladní. Bez vybudování další alternativy nebude možné tuto dopravu posílit, proto musí být tato VRT zorganizována co nejlépe. Výstavba této VRT je pro vládu prioritní věcí, tento projekt se připravuje od roku 2017. Konkrétní trasa má být vybrána již tento rok, přičemž se náklady na stavbu odhadují okolo 150 miliard korun. Předpokládaný konec staveb prvního úseku mezi Prahou a Lovosicemi má být do roku 2030, pro trasu do Ústí nad Labem do roku 2040.

Autor: Bc. Karel Geba

Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka Foto: Správa železnic. Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka Foto: Správa železnic. Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka Foto: mdcr.cz. Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka Foto: mdcr.cz. Co o otevření ústeckého infocentra SŽ říkali sami aktéři? VRT budou pro všechny příležitostí, řekl ministr dopravy Martin Kupka Foto: mdcr.cz.
zpět na články

inzerce

nahoru