Otevřít menu
Doprava dnes
-

Debata v Bruselu pod českým vedením: Vysokorychlostní železnice musí v budoucnu propojit všechna velká evropská města

Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) se spojilo s českým železničním dopravcem Českými drahami a správcem infrastruktury Správou železnic, aby uspořádalo akci zaměřenou na stav vysokorychlostní železnice v Evropě. Debatu organizovanou českým předsednictvím v Radě EU zahájil ministr dopravy ČR Martin Kupka.

14:59 / 18. července 2022
Debata v Bruselu pod českým vedením: Vysokorychlostní železnice musí v budoucnu propojit všechna velká evropská městai

Foto: acri.cz

Česko v současné době připravuje velký projekt vysokorychlostní železnice spojující region střední a východní Evropy (CEE) a pokládá důležitý základ pro širší evropskou vizi propojení všech velkých evropských měst vysokorychlostní železnicí.

Vysokorychlostní železnice představuje atraktivní vyhlídku na posílení nabídky mezinárodní železniční osobní dopravy, která je často vnímána jako stagnující ve srovnání s nárůstem letecké dopravy v posledních desetiletích. Je také uznána ve strategii EU pro inteligentní a udržitelnou mobilitu, která stanoví ambiciózní cíle zdvojnásobení vysokorychlostní železniční dopravy do roku 2030 a její ztrojnásobení do roku 2050. Současnou síť však tvoří především „národní vysokorychlostní ostrovy“ v necelé polovině členských států EU. Přestože bylo dosud dosaženo mnoha úspěchů na národní úrovni (spojení Paříž-Lyon, Milán-Řím, Barcelona-Madrid a Berlín-Mnichov), roste potřeba vytvořit vysokorychlostní síť EU.

Jedním z klíčových infrastrukturních projektů, které budou součástí této evropské vysokorychlostní sítě a TEN-T, je plán Česka propojit Berlín, Prahu, Brno a Vídeň/Budapešť, respektive Vídeň/Budapešť, Bratislavu, Brno, Ostravu, Katovice a Varšavu. Projekt přinese mnoho výhod: kromě lepšího spojení v osách východ-západ a sever-jih umožní propojit hlavní města regionu střední a východní Evropy za dvě hodiny, zkrátit celkovou dobu cestování na polovinu, vyrovnat regionální rozdíly, snížit závislost na ropě, vytvořit příležitost pro jednotný technologický trh a prostor pro výzkum a inovace a výrazně zvýšit kapacitu nákladní dopravy na stávající infrastruktuře. Díky projektům Via Vindobona a Rail Baltica se také střed Evropy s jižní a jihovýchodní Evropou.

Takové projekty vysokorychlostní železnice musí najít správnou podporu pro vytvoření evropské vysokorychlostní sítě spojující evropská hlavní města, hlavní městské uzly a letiště. Zdvojnásobení vysokorychlostní železniční dopravy do roku 2030 si vyžádá minimálně 75procentní nárůst současné délky sítě 11 526 km. Probíhající revize nařízení o TEN-T musí být využita jako příležitost a pomoci umožnit přechod k udržitelným druhům dopravy, jako je železnice, tak k dosažení cílů Evropské zelené dohody.

„Vysokorychlostní železnice představuje budoucnost evropského cestování. Proto je rozvoj vysokorychlostních tratí revizí nařízení TEN-T jednou z našich hlavních dopravních priorit během českého předsednictví v Radě Evropské unie. Musíme překonat národní vysokorychlostní ostrovy a vybudovat skutečně celoevropskou síť vysokorychlostního spojení. V tomto ohledu je nejdůležitější spojnicí v regionu střední Evropy Via Vindobona, která umožní rychlé a pohodlné cestování mezi středoevropskými metropolemi Prahou, Berlínem a Vídní,“ řekl na setkání český ministr dopravy Martin Kupka.

„Evropské železnice jsou povolány k tomu, aby udělaly obrovský krok kupředu k tomu, aby byly moderní, vysokorychlostní, digitální, ale také aby byly odolnou páteří infrastruktury schopné provozu i za těch nejtěžších podmínek. To by mělo být zohledněno v rámci legislativy EU a vývoje TSI a samozřejmě ve finančním rámci EU, zejména při plánování CEF 2 a CEF 3,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Podle Michala Krapince, generálního ředitele Českých drah je železnice nejefektivnějším a nejekologičtějším způsobem dopravy. „Význam železnice, která je právem považována za jeden ze základních pilířů fungujícího státu, by neměl být podceňován, neboť je také cesta k dosažení klimatické neutrality; to je důvod, proč nám železnice slibují lepší budoucnost na naší planetě,“ upozornil.

„Rozvoj celoevropské vysokorychlostní železniční sítě je způsob, jak přinést kontinentální cestování do budoucnosti: rychlé, pohodlné, cenově dostupné a udržitelné spojení mezi velkými evropskými městy umožní snížit emise z letů na krátké vzdálenosti, rozšíří se trhy práce a integrují regionální ekonomiky. Revize nařízení o TEN-T to musí vzít v úvahu a CER vyzývá všechny tvůrce politik, aby sdíleli ambice železničního sektoru,“ dodal výkonný ředitel CER Alberto Mazzola.

Publikoval: Filip Červinka (zdroj: acri.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru