Otevřít menu
Doprava dnes
-

Dnes věřitelé zadlužených ČSA rozhodnou o přijetí reorganizačního plánu

Věřitelé zadlužených Českých aerolinií (ČSA) dnes rozhodnou o přijetí reorganizačního plánu dopravce a tím také o dalším osudu firmy. Reorganizační plán vypracovala mateřská společnost Smartwings. Ta počítá s tím, že investorem v ČSA se má stát nová firma Prague City Air, již vlastní majitelé Smartwings Jiří Šimáně a rodina Vikových. Firma podle reorganizačního plánu poskytne letecké společnosti vypořádací úvěr ve výši 125 milionů korun, z něhož budou vyplaceni věřitelé. ČSA jsou v úpadku od loňského března. V červnu soud povolil jejich reorganizaci.

10:12 / 28. března 2022
Dnes věřitelé zadlužených ČSA rozhodnou o přijetí reorganizačního plánui

Foto: www.csa.cz

Podle navrženého plánu by Prague City Air mělo ČSA poskytnout také provozní úvěr 15 milionů korun. Proti úvěru bude zastaven letoun Airbus A319, tedy jediný stroj, který aerolinky vlastní. Zcela zaniknout mají podíly stávajících akcionářů. Téměř 98 procent akcií ČSA nyní vlastní Smartwings. Další 2,2 procenta pak patří České pojišťovně.

Hodnota nezajištěného majetku ČSA je stanovena na 253 milionů korun. Více než z poloviny by podle plánu měly být uspokojeny pohledávky dvou zajištěných věřitelů. Quiver Beta si nárokuje 55 milionů korun, Lufthansa Technik tři miliony. Ostatní věřitelé obdrží 4,6 procenta svých pohledávek. Mezi největší věřitele ČSA patří Airbus se 17,3 miliardy korun za neodebraná letadla. Ten by následně měl svou pohledávku stáhnout.

ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru. Dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli vzniklým ztrátám už předloni propustil přibližně 300 pracovníků. Firma loni v únoru oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. V této souvislosti ČSA upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci. Záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků. Kvůli krizi se také zmenšila flotila letecké společnosti. Provoz však dále pokračuje.

Mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů rovněž ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank v úhrnné výši dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun. Další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, též podpora leasingových firem a restrukturalizace.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru