Do konce letošního roku chce ministr dopravy Martin Kupka připravit záměr projektu modernizace brněnského uzlu
Na důležitou návštěvu do Brna v pondělí 14. března dorazil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) společně s Jiřím Svobodou, generálním manažerem Správy železnic. Oba veřejnosti sdělili, jaká je situace ohledně modernizace brněnského uzlu, který má do sebe zaústit tratě od Prahy, Vídně a do Ostravy. Navíc jej budou využívat i vlaky do Bratislavy. Do této investice také spadá přemístění hlavního nádraží.
„Co se týče zahájení stavby brněnského železničního uzlu, tak tam směřujeme k roku 2028. Do konce letošního roku chceme připravit záměr toho projektu, který bude zahrnovat jednotlivé konkrétní termíny přípravy dalších fází a přípravy dokumentace stavby a posouzení stavby na životní prostředí,“ pronesl Martin Kupka (ODS).
Současný ministr dopravy a generální ředitel SŽ měli k dispozici pouze starou studii proveditelnosti, ve které se celkové náklady odhadovaly na 50 miliard korun. Zahrnovaly jak nové nádraží, tak celý železniční uzel. Tato částka je už asi dva roky starý odhad a je možné, že dojde k jeho navýšení. Ministr dopravy počítá s tím, že by v Brně mohly pomoci prostředky z Evropské unie, protože tento železniční uzel by měl být součástí budoucí VRT. Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ, dodal, že všechny peníze nebudou nutné investovat najednou. "Tato částka zní hrozivě, ale takový uzel se bude stavět téměř deset let. Když se celkové náklady rozdělí do deseti let, tak je to zvladatelné. Náš rozpočet na investice je kolem 30 miliard ročně, takže věřím, že i pro Brno se peníze najdou,“ řekl Svoboda.
Ministr dopravy také řekl, že přes nové hlavní nádraží by mělo jezdit téměř 80 % vlaků a jenom malá část by měla zastavovat na plánovaném terminálu Vídeňská. Bude se jednat hlavně o vlaky, jež budou spojovat Berlín s Vídní. Modernizace tohoto brněnského uzlu znamená další velké investice, které se budou muset vložit do městské infrastruktury, aby bylo možné k novému hlavnímu nádraží, které má být vystavěno v místě dnešního dolního nádraží, dovést tramvajové a trolejbusové linky.
Autor článku: Bc. Karel Geba