Otevřít menu
Doprava dnes
-

Do Prahy se vrací trolejbusy. Dopravní podnik napravuje 50 let staré rozhodnutí

Pražský dopravní podnik uvedl do zkušebního provozu novou trolejbusovou trať Letňany–Čakovice. Stalo se tak přesně 50 let po ukončení provozu trolejbusů v Praze a 5 let od zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici. Zkušební provoz na nové trati v sobotu zahájily historické trolejbusy na lince číslo 58.

16:44 / 17. října 2022
Do Prahy se vrací trolejbusy. Dopravní podnik napravuje 50 let staré rozhodnutí i

Foto: www.sdp-cr.cz

Úsek Letňany–Čakovice tvoří součást první plnohodnotné trolejbusové tratě postavené v Praze 50 let po ukončení provozu trolejbusů v roce 1972. „Pokračujeme v rozšiřování sítě dostupné městské hromadné dopravy přesně tak, jak jsme slíbili,“ uvedl k nové lince primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib, podle něhož je městská hromadná doprava nejvyužívanějším způsobem přepravy po městě a zaslouží si dlouhodobou pozornost ze strany vedení města.

Stavbu trolejbusové infrastruktury zahájil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v letošním roce, konkrétně 10. ledna, v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic. „Elektrifikací linky 140 napravujeme chybu,  kterou před 50 lety udělalo komunistické vedení Prahy, kdy zanikl trolejbusový provoz v Praze,“ sdělil Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP a dodal: „Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšujeme životní prostředí a zvyšujeme i komfort cestujících, protože trolejbusy nabízí plynulejší a tišší jízdu. Myslíme i na vzhled ulic. Nevznikl zde les nových stožárů pro trakční vedení. Stávající stožáry veřejného osvětlení jsme vyměnili za nové moderní.“

Trolejové vedení pokrývá zhruba 50 % nové trolejbusové tratě Palmovka – Miškovice, ve zbylé části budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. Po dokončení elektrifikace trati na začátku listopadu a zahájení plného provozu trolejbusů na jaře 2023 se autobusová linka 140 změní na trolejbusovou linku 58.

Podle Petra Witowského, předsedy představenstva a generálního ředitele DPP, umožní zkušební provoz v tomto úseku pokračovat ve vyškolování řidičů trolejbusů, „abychom byli připraveni na zahájení plného provozu na lince 58 poté, co si převezmeme 15 kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18, které jsme ve veřejné zakázce nakoupili právě pro linku 58. První z nich bychom měli dostat v polovině letošního prosince, zbylých 14 pak na jaře příštího roku.“

V případě bateriových trolejbusů SOR TNS 18 se z pohledu drážního zákona jedná o nový typ vozidla, který v tomto uspořádání v ČR zatím nejezdí. Než bude vozidlo homologováno pro běžný provoz, musí nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a poté dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími. „Pevně věřím, že na jaře příštího roku budeme moci zahájit plný provoz na lince 58 a nastartovat tím skutečný návrat trolejbusů do Prahy,“ dodal Witowski.

Zprovoznění nové trolejbusové tratě v úseku Letňany – Čakovice znamená podle člena představenstva a technického ředitele DPP Jana Šurovského také návrat trolejbusového provozu do této části Prahy po více než 57 letech. „Původní trolejbusová linka 58 spojující Libeň, Letňany a Čakovice (závod Avia) byla uvedena do provozu před více než 70 lety, 4. srpna 1952, tedy v době, kdy Letňany i Čakovice byly ještě samostatné obce,“ přidal historické souvislosti Šurovský a dodal: „Jsem nesmírně rád, že se stavební práce na nové trolejbusové trati podařilo urychlit a 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze si můžeme připomenout skutečně důstojně.“

Zkušební provoz v úseku Letňany–Čakovice bude pražský dopravní podnik realizovat zatím pouze o víkendech prostřednictvím trolejbusu Škoda 30 Tr ev. č. 9506 zapůjčeným z Dopravního podniku města Hradce Králové.

Stavbu trati provádí sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS a předpokládané náklady na výstavbu činí bezmála 284 milionů korun.

„V listopadu plánujeme s DPP začít stavět další trolejbusovou trať z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Po dokončení všech připravovaných projektů se Praha a DPP stane největším provozovatelem trolejbusů v zemi. To je skutečný návrat trolejbusů do Prahy,“ uzavřel Adam Scheinherr.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru