Otevřít menu
Doprava dnes
-

Do roku 2030 mohou vzrůst světové příjmy ze sdílení aut o 40%

Tržby ze služeb mobility zahrnujících aplikace pro půjčování aut, sdílení jízd a jízdních kol by měly do roku 2030 celosvětově dosáhnout 660 miliard USD (15,4 bilionu Kč). Ve srovnání s rokem 2020 to představuje nárůst o téměř 40 procent.

7:53 / 28. června 2022
Do roku 2030 mohou vzrůst světové příjmy ze sdílení aut o 40%i

Foto: Ilustrační fotka sdíleného auta v Praze (zdroj: Čistou stopou Prahou).

Výše uvedené informace vyplývají ze studie organizace Oliver Wyman Forum a Institutu dopravních studií při Kalifornské univerzitě v Berkley, na kterou upozornila agentura Bloomberg. Tyto služby výrazně změní způsob, jakým se lidé ve městech po celém světě pohybují. V současnosti je hlavním způsobem pohybu tradiční veřejná doprava a soukromé vozy. 

Nové služby zvyšují důraz na udržitelnost a alternativní energie, jako jsou elektromobily, což by mohlo být výhodou pro klima, znečištění a obyvatelnost měst. Studie analyzovala 13 služeb ve třech regionech - Severní Americe, Evropě a Asii. Zjistila, že nové služby se budou rozvíjet různou rychlostí v závislosti na lokalitě. Evropa předstihne Asii jako nejrychleji rostoucí trh s elektromobily a Asie se stane větším trhem pro sídlení kol a mopedů.

Sdílené jízdy a auto mohou přispět k zácpám


Hlavním pohonem růstu celého odvětví ve všech regionech bude zdokonalování technologií, vládní regulace a poptávka spotřebitelů po mobilitě. Ani v budoucnosti však zřejmě nevymizí problém s dopravními zácpami vzhledem k větší oblibě sdílených jízd než veřejné dopravy. 

Podle výzkumníků je však zatím příliš brzy na odpověď, zda by časem tyto služby mohly dopravní zácpy snížit. „Zatímco lidé na kolech a koloběžkách mohou snížit počet aut ve městech, sdílené jízdy a sdílení aut může přispět k zácpám, pokud dojíždějící dají přednost těmto službám před hromadnou dopravou,“ uvádí se ve zprávě. I když se někteří dojíždějící vrátili k veřejné dopravě po zmírnění obav z covidu-19, zůstává tento sytém křehký a zranitelný, oslabený ztrátou příjmů a případný dlouhodobý přesun ke sdíleným jízdám by mohl připravit veřejnou dopravu o potřebnou finanční podporu a způsobit dopravní zácpy.

Města tak budou muset najít rovnováhu mezi podporou nových řešení a posílením systémů hromadné dopravy, uvádí se zprávě. Mohou toho dosáhnout investicemi do infrastruktury pro hromadnou dopravu, udržováním dostupných cen jízdného a vytvářením ekosystémů, které co nejvíce propojí nové služby s hromadnou dopravou.
 

Publikoval: Filip Červinka (Zdroj: ČTK)

 

zpět na články

inzerce

nahoru