Otevřít menu
Doprava dnes
-

Do Velimi dorazila první souprava ComfortJet

Velimský zkušební okruh přivítal první zkrácenou soupravu ComfortJet, kterou nyní čekají rozsáhlé zkoušky. Jednotky budou jezdit na mezinárodních linkách z Prahy do několika evropských měst. Provoz vozidel bude zahájen v letech 2024 až 2026.

13:09 / 13. září 2023
Do Velimi dorazila první souprava ComfortJeti

Foto: Na zkušební okruh do Velimi dorazila první souprava ComfortJet. Zdroj: Archiv ČD

Na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) dorazila na počátku tohoto týdne první zkrácená souprava ComfortJet složená ze šesti vozů. Jednotku čekají různé zkoušky a testy potřebné pro schválení vozidel v sedmi evropských zemích, ve kterých je plánován jejich provoz. Kromě toho proběhnou u vozů i zkoušky informačního systému pro cestující.

„Zahájení testů nové soupravy ComfortJet na zkušebním železničním okruhu u Velimi posouvá projekt ComfortJet dopředu o další významný krok, bez kterého není možné zcela novou soupravu nasadit do provozu. Nyní je na našich dodavatelích a jejich partnerech, aby zvládli zkoušky v plánovaném čase a kvalitě a podařilo se jim včas získat schválení jednotek pro pravidelný provoz. My bychom první z nich chtěli nasadit do provozu už během roku 2024, i když zatím bez řídicího a restauračního vozu,“ sdělil Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Společnost České dráhy objednala u konsorcia Siemens Mobility – Škoda Group celkem 20 devítivozových jednotek ComfortJet. Jedná se o vratné soupravy (push-pull). Vozidla mají na jedné straně řídicí vůz, na druhé straně pak budou vedeny lokomotivou Siemens Vectron. Z tohoto důvodu není při obratech soupravy v cílových stanicích nutná výměna lokomotivy. Jednotky jsou určeny pro rychlost do 230 km/h. Nejvyšší rychlost bude využívána na nových tratích (např. Berlín – Hamburk).

„Nasazení první jednotky do provozu očekáváme během prvního čtvrtletí příštího roku. Přesný termín bude záležet na Siemensu a Škodě, které musejí vlaky otestovat a schválit u drážních úřadů. Zkušební provoz bychom chtěli zahájit na spojení Prahy s Ostravou a následně ho rozšířit na vlaky Berliner mezi Prahou a Berlínem. V další fázi výroby a testování budou do souprav doplněny restaurační a řídicí vozy a do roku 2026 chceme zahájit jejich plnohodnotný provoz v režimu push-pull s lokomotivami Siemens Vectron nejen do Německa, ale také do Rakouska, na Slovensko, do Maďarska a chceme uspět s jejich nasazením také na vlaky do Dánska,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Parametry jednotky ComfortJet

Jedná se o netrakční jednotku s 555 místy k sezení, 99 míst z celkového počtu se pak nachází v I. třídě. Dalších 18 míst je v restauračním oddíle. Nová vozidla nabídnou cestujícím Wi-Fi síť, zásuvky 230 V a USB konektory.

Soupravy ComfortJet jsou připraveny pro cestování osob na vozíku. Zázemí zde ovšem najdou i rodiny s dětmi či cyklisté. K dispozici totiž bude cestujícím např. dětské kino či místa pro uložení kočárků a jízdních kol.

„Nové vozy, které vyrábíme v konsorciu Siemens – Škoda v závodech ve Vídni, Mnichově a Ostravě, představují skutečně evropský projekt, který posílí postavení Českých drah na železnici v následujících desetiletích,“ uvedl Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility v České republice.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ České dráhy)

zpět na články

inzerce

nahoru